Marta M.K.Marta M.K.wtorek, 4 stycznia 20226 minut czytanialiczba wyświetleń: 3506
Ilość komentarzy: 0

Rzeźby z kartonu. Warren King

Tektura to wszechobecne tworzywo. Ze względu na niewysoką cenę wręcz idealnie nadaje się do pakowania cenniejszych rzeczy, które muszą bezpiecznie dotrzeć do celu.

Natomiast sam karton zwykle skrywa się w cieniu. Jest tworzywem skromnym, jednorazowym i podróżującym. I właśnie z powodu tej pozornej przezroczystości, tej - chciałoby się powiedzieć - "nieważności", karton niesie ze sobą mocne, czytelne znaczenia. W dzisiejszym poście damy się poprowadzić Warrenowi Kingowi, artyście, który z tektury uczynił podstawowe tworzywo swoich rzeźb.

Co zatem stanie się, jeśli postawimy karton w centrum zainteresowania? Co będzie, jeśli bliżej przyjrzymy się tekturze? Spróbujmy w ten sposób odkryć jej niecodzienne właściwości.

Karton nieczęsto jest tworzywem dzieł sztuki. Wydaje się, że został przez sztuki wizualne przeoczony - tak jak często opakowanie zostaje przeoczone przez klienta kupującego zapakowany w nie produkt.

Niepozorna wszechobecność

Niepozorną wszechobecność kartonu dostrzegł jednak Warren King. I uczynił z niej podstawową siłę swoich kartonowych rzeźb. Jak pisała o artyście Galleria Sculptor podczas wystawy, która odbyła się w 2016 roku,

"Sześć lat temu King po raz pierwszy wybrał się w podróż do Chin. Odwiedził wieś, gdzie od wielu pokoleń mieszkała jego rodzina. Podczas wycieczki spotykał na ulicach ludzi, którzy, ku jego zaskoczeniu, pamiętali jego dziadków z czasów, kiedy mieszkali tam przed Chińską Wojną Domową. Spotkał więc ludzi, z którymi łączyła go kultura, rasa i przokowie. Jednak więź ta została zerwana, gdy jego dziadkowie opuścili to miejsce ponad 50 lat temu".

Warren King był wtedy szefem firmy produkującej oprogramowanie. Jako inżynier, zajmował się zarządzaniem usługami w firmach programistycznych specjalizujących się w analizie danych. Nic jeszcze nie zapowiadało, że zrezygnuje z kariery w IT na rzecz tworzenia rzeźb z tektury.

Przodkowie z kartonu

Jednak już w 2015 roku odbyła się w Sztokholmie pierwsza wystawa jego rzeźb zatytułowana "Jednorazowe połączenia".

Rzeby-z-kartonu-Warren-King-Źródło: wrnking.com

Wszystkie jego rzeźby wykonane były z kartonu. Takiego kartonu, jaki doskonale znamy z paczek i sklepowych opakowań. Bez żadnych upiększeń.

Warren King stworzył przejmujące postaci, zatrzymane wpół kroku, jakby na chwilę oderwane od codziennych czynności.

Powierzchnia tektury

Kartonowe sylwetki to postaci jednorazowe, napotkane na ulicy. Postaci, które, tak jak kartonowe pudełka, wniosły coś ważnego w jego podróż do rodzinnej miejscowości, jednak same zniknęły. A może tak naprawdę wcale się nie pojawiły?

"Seria figur naturalnej wielkości wykonanych z samego tylko kartonu i kleju, jest częścią trwającego projektu, który ma na celu odtworzenie mieszkańców rodzinnej wioski jego dziadków, każdego z nich z osobna. Zwyczajne, jednorazowe materiały, jakich używa, odnoszą się do natury relacji, jakie stara się on zrekonstruować. Formy są abstrakcyjne, a plecy figur są pozostawione bez wykończenia, odsłaniając pustkę i misterną konstrukcję wnętrza stworzoną przez artystę. Jego praca jest nie tyle o jednostkach, które zostały w niej przedstawione, ile o jego własnych próbach zrozumienia ich. A także o ograniczeniach napotykanych w podczas ich podejmowania".

W czasie podróży Warren King próbował zrozumieć i zrekonstruować utracone połączenie z rodzinnymi stronami. Odkrył je ponownie, lecz doświadczenie tego spotkania najlepiej oddała właśnie jednorazowość powierzchni tektury wykorzystanej do stworzenia rzeźby Shaoxing Villagers, czyli Mieszkańcy wsi Shaoxing.

Rzeby-z-kartonu-Warren-King--1Źródło: wrnking.com

Proces tworzenia figur z kartonu sprawił, że zbliżył się do ludzi zamieszkujących Shaoxing. Jednak nie zdołał nawiązać z nimi prawdziwej więzi. Oddał za pomocą tekturowych płaszczyzn ich twarze, pozy i stroje. Jednak nie zaistniało między nimi żadna prawdziwe połączenie.

Bezpowrotnie utracona zwyczajność

Relacje pomiędzy mieszkańcami tradycyjnej wsi pozostają zwyczajne i codzienne. Lecz są takie właśnie dzięki swojej naturalności, niezauważalności. Dzięki temu, że ludzie przemierzają codziennie te same ścieżki. Widują się codziennie. Dlatego, że mieszkają w tym miejscu przez całe swoje życie. I są dla siebie nawzajem tak zwyczajni, jak kartonowe pudełko dla osoby wyjmującej z niego oczekiwaną przesyłkę. To świat niedostępny dla artysty przychodzącego do nich z zewnątrz.

Dlatego też kartonowe postaci nie są tak naprawdę portretami. Są raczej odzwierciedleniem tego utraconego połączenia z naturalnymi sąsiedzkimi relacjami, z niedostępną przeszłością. Wskazują na niemożliwość przywrócenia takiej wymarzonej, a być może nigdy nie zaistniałej, normalności. Dlatego też twarze tekturowych rzeźb są abstrakcyjne. A plecy postaci są niedokończone. Figury nie odzwierciedlają konkretnych osób, przypominają tylko kogoś. Być może wiele osób. I - tak jak kartonowe pudła - są puste w środku. A artysta nie starał się tej niekompletności ukryć.

Tradycja zapisana w kartonie

Jednak prace Warrena Kinga to nie tylko kartonowe rzeźby utraconych więzi z tradycyjną społecznością, w której żyli jego dziadkowie. To również eksperymenty nawiązujące do chińskiej kultury i jej obecności na Zachodzie.

Artysta tworzy rzeźby z kartonu wykorzystujące motywy tradycyjnych masek i kartonowe, symboliczne figury zwierząt. Bezpośrenio nawiązuje też do tradycyjnych wschodnich technik składania i wycinania papieru - origami i kirigami, o których pisaliśmy w poprzednim artykule.

Chińskie maski z tektury

W ostatnich seriach prac Warren King bardzi często wykorzystuje starożytne chińskie motywy. Na przykład rzeźby zatytułowane "Dziadkowie" mają na twarzach misterne, kartonowe maski.

Rzeby-z-kartonu-Warren-King--2Źródło: wrnking.com

Jak mówi sam artysta,

"W moich ostatnich pracach, staram się nawiązywać do moich kulturowych korzeni. Używam rozpoznawalnych chińskich motywów. Są to na przykład cesarskie portrety i operowe archetypy. Za ich pomocą chcę zinterpretować bardzo konkretne i osobiste wspomnienia z czasów mojego dorastania na Zachodzie."

Kartonowe zwierzęta

W najnowszych rzeźbach wykorzystuje nie tylko oddane w tekturze postaci. Tworzy również złożone, symboliczne całości. Tak jak na przykład w skomplikowanej rzeźbie zatytułowanej Blokowanie oka słonia (Blocking the Elephant's Eye).

Rzeby-z-kartonu-Warren-King--3Źródło: wrnking.com

Na uwagę zasługuje również pełna godności figura odpoczywającego lwa stworzona z niebarwionej tektury, z jakiej wykonane są najczęściej zwyczajne, wysyłkowe kartony:

Rzeby-z-kartonu-Warren-King--4Źródło: wrnking.com

A także jedna z najnowszych rzeźb przedstawiająca wilki. Nosi ona tytuł "Wszystko, co jest ci drogie". Wykonana z barwionego na czarno kartonu rzeźba skrywa ciekawą historię. Powstała bowiem jako reakcja na nihilizm, którego obecność w jego społeczności smuciła Kinga.

Rzeby-z-kartonu-Warren-King--5Źródło: wrnking.com

Przez dłuższy czas artysta trzymał rzeźbę w swoim studio, nie pokazując jej nikomu. Gdy w końcu zdecydował się pokazać ją przyjacielowi, ten zachwycił się dynamiką tekturowych zwierząt. Zapragnął kupić kartonową rzeźbę wilków. Jednak artysta początkowo nie chciał jej sprzedać.

W końcu wspólnie znaleźli rozwiązanie. King umówił się z przyjacielem, że zamiast zapłacić za rzeźbę, przekaże umówioną kwotę na organizację charytatywną działającą w tej społeczności. Chojny przjaciel przekazał ostatecznie dwukrotność umówionej kwoty na cele fundacji.

A kartonowa rzeźba, która powstała z negatywnych uczuć, okazała się darować wielkie wsparcie dla organizacji, która mogła dzięki niej uczynić wiele dobra.

Kartony

Może Cię zainteresuje?

Produkty z kategorii: Kartony

Dlaczego właśnie tektura?

Dlaczego jednak Warren King zdecydował się używać jako tworzywa dla swoich rzeźb właśnie tektury i kartonu? Wiele z nich łączy w sobie gładkie i faliste powierzchnie i różne grubości. Jednak niezmiennie jest to ten sam rodzaj materiału.

Rzeby-z-kartonu-Warren-King--6Źródło: wrnking.com

Artysta zdecydował się używać kartonu właśnie ze wględu na jego ograniczone możliwości, oraz nieobecność tektury w świecie sztuki. Tak ścisłe ramy narzucone twórczości stały się świetnym wyzwalaczem jego kreatywności. Opowiadając o swojej pracy z tekturą i kartonem Warren King mówi:

Jedną z podstawowych korzyści używania kartonu jest to, że tworzy się z niego szybko. Dzięki temu jest relatywnie łatwo próbować różnych rzeczy. Jeśli coś się nie udaje, możesz po prostu wyciąć całą sekcję i spróbować czegoś nowego.

Wszechobecność kartonu i łatwość jego użycia, a także samoograniczenie się artysty do używania tylko tego tworzywa zdecydowały więc o sukcesie jego kreatywnego przedsięwzięcia.

Podsumowanie

Rzeźby z kartonu Warrena Kinga to niewątpliwie oryginalne i inspirujące przedsięwzięcie twórcze. Czerpiąc z tworzywa tak często pomijanego, istniejącego na granicy kulturowej widzialności korzysta on z metaforyki tekturowych opakowań. Przemijalność, jednorazowość, wszechobecność i niedostrzebalność. Czy to wyznaczniki atmosfery lat '20 XXI wieku?

neopak.pl-pudełko-karton-opakowanie-warren-king
Wyślij emailem

    Dodaj swój komentarz

    Zapisz się do naszego Newslettera

    Aby otrzymywać informacje o promocjach i nowościach w naszym sklepie