Bartosz TyrkaBartosz Tyrka13 maja 20227 minut czytania
Artykuł oceniony na 5.00 / 5

Najnowsze eko-trendy w opakowaniach e-commerce

Świat łapie oddech po pandemicznej zawierusze. Wiele wskazuje na to, że po okresie wielkiego niepokoju i systematycznych lockdownów konsumentów czeka nieco rozprężenia, przynajmniej w kontekście dokonywania zakupów. Nie ulega jednak wątpliwości, że eko-trendy w przemyśle cały czas mają się bardzo dobrze – i to mimo wzrastających cen energii i kosztów surowców energetycznych. Dbałość o środowisko jest bowiem ważnym elementem życia społeczeństw, a stała degeneracja przyrody obniża komfort egzystowania. Jakie są najnowsze eko-trendy w opakowaniach e-commerce na rok 2022?
 

Dla kogo eko-opakowania są atrakcyjne?


Według statystyk ok. 50% konsumentów zwraca uwagę na to, czy produkt jest pakowany w sposób ekologiczny. Nieco niższy procent kupujących jest w stanie dopłacić za pakunek, który został stworzony w myśl racjonalnych zasad rozporządzania dobrami. Wciąż te wartości są na tyle wysokie, iż skłaniają sprzedawców działających w e-commerce do przeorientowania sposobów tworzenia paczek na bardziej environmentally-friendly. Okazuje się, że sprzedawca może przekonać klienta eko-podejściem do kwestii tworzenia paczek. Biodegradowalne kartony, papierowe opakowania z tektury i eko-wypełniacze są znakomitą możliwością zaprezentowania produktów swojej firmy, jako tych dystrybuowanych z szacunkiem do planety.



Zwiększająca się świadomość ekologiczna dotyczy przede wszystkim młodego pokolenia, które coraz częściej zaczyna dostrzegać potrzebę stawiania na rozwiązania przyjazne środowisku. Eko-opakowania mogą być zatem atrakcyjnym sposobem przyciągnięcia nowych klientów w ramach e-commerce, szczególnie dotyczy to młodych dorosłych, a więc znaczącej części rynku. W najbliższych kilkunastu miesiącach dominującymi trendami na rynku eko-opakowań w e-commerce będą:
  • oszczędne sposoby pakowania towarów,
  • wykorzystanie materiałów w pełni biodegradowalnych,
  • stosowanie ekologicznych materiałów wypełniających,
  • stawianie na opakowania możliwe do ponownego użycia,
  • wykorzystanie spersonalizowanych eko-opakowań sprzedażowych.
estetyczny-eko-karton


Minimalizm w eko-trendach 2022. Im mniej śmieci, tym lepiej!


Coraz częściej odchodzi się od zbyt obfitego opakowywania produktów w e-commerce. Im mniej warstw i dodatków foliowych, tym lepsze wrażenie sprawia firma wysyłająca produkt. Może być to także przyczynkiem do uzyskania znaczących korzyści oszczędnościowych, w końcu eko-opakowania są samowystarczalnymi przedmiotami, które nie wymagają dodatkowych zabezpieczeń podczas transportu. Oczywiście, niektóre produkty, takie jak porcelana czy szkło, nadal muszą być bardzo skrzętnie i starannie zabezpieczane. Można do tego celu wykorzystać jednak eko-papier lub biodegradowalne wypełniacze kartonowe, które są łatwe w składowaniu i mogą być przerabiane na makulaturę.

Ciekawą możliwością w ramach eko-trendów są paski klejące, które służą do zabezpieczania kartonów przed nieoczekiwanym otworzeniem się podczas przewożenia. Ważnym aspektem w kontekście oczekiwań klientów jest odchodzenie od syntetycznych form pakowania na rzecz bardziej oszczędnych sposobów tworzenia przesyłek. Wśród ważnych elementów technicznych, które dotyczą opakowań ekologicznych, można wyróżnić:
  • łatwość złożenia bez konieczności wykorzystania taśmy foliowej,
  • brak zastosowania barwników podczas produkcji kartonu,
  • wykorzystanie tektury pochodzącej z recyklingu,
  • wysoką wytrzymałość mimo pełnej biodegradowalności tektury,
  • estetykę wykonania i trwałość opakowania.

Estetyka i przejrzystość w ramach pakowania produktów


Zarówno w 2022, jak i najpewniej w 2023 roku dużą popularnością będą cieszyć się opakowania karbowane, które posiadają falistą strukturę. Są one bardzo wytrzymałe, a jeśli wybierzemy pudełko dobrej jakości, to z dużym prawdopodobieńswem będzie wykonane w tektury czterowarstwowej. Pudełka karbowane są bardzo ekologiczne, świetnie się prezentują i mogą być stosowane do pakowania różnych wysyłanych przedmiotów. Wyróżnia je naturalna, brązowa barwa i możliwość zastosowania dodatkowych modułów.

Jednym z nich jest przezroczyste wieko, w formie tzw. okienka. Dzięki niemu przedsiębiorca działający w e-commerce może lepiej wyeksponować wysyłany towar i zapewnić większą radość odbiorcy w momencie rozpakowywania kartonu. Trendy dotyczące opakowań w e-commerce pokazują, że kartony premium nie muszą być wcale drogie ani wymyślne, aby mogły zaimponować odbiorcom. Wystarczy nieco kreatywności, nieoczywistego projektu i dbałości o to, co dla konsumentów jest ważne.
 

Recykling i re-use. Opakowania w stylu eko


Już nie chodzi tylko o to, aby użytkowany karton, folia papierowa czy jakiekolwiek akcesoria do pakowania mogły się odpowiednio rozłożyć w środowisku, w możliwie krótkim czasie. Coraz częściej stawia się i będzie się stawiać na kartony wielokrotnego użytku. Wyznacznikiem trendów w tym kontekście są niektóre zachodnie przedsiębiorstwa, które stawiają na model re-use w kontekście wykorzystania swoich opakowań. Paczka z produktem, która zostaje wysłana do kupującego, posiada oznaczenia wskazujące na to, żeby w razie konieczności zwrotu wykorzystać ten sam karton. Takie działanie zmniejsza wolumen wytwarzanych bezproduktywnych śmieci, które tak naprawdę mogłyby cały czas spełniać swoje zadanie jako element opakowania w e-commerce.

plastikowe-opakowanie-jako-odpad

Kartony mogą także otrzymać swoje drugie życie jako np. forma przechowywania żywności lub jako pojemnik na wszelkiego rodzaju rzeczy. Opakowania, które z różnego powodu nie nadają się do ponownego wysłania, mogą zostać wykorzystane np. jako pojemniki do wykorzystania w garażu, warsztacie czy pokoju dziecka. Możliwości, związanych z metodą re-use opakowań, jest bardzo dużo:
  • firmy e-commerce mogą wykorzystywać zużyte lub zniszczone opakowania do celów magazynowych,
  • uszkodzone kartony mogą zostać pocięte na kawałki i tym samym spełniać rolę wypełniaczy,
  • duże kartony pakowe, które z różnych powodów nie nadają się do zapakowania produktu, mogą być wykorzystane do tworzenia paczek zbiorczych.
 

Indywidualne opakowania firmowe również mogą być eko


Dbanie o stan środowiska to bardzo ważny element życia współczesnych społeczeństw. Coraz częściej można dostrzec trendy wskazujące na to, że nie należy rezygnować z działań proekologicznych w imię np. realizacji własnych potrzeb, stojących nierzadko w sprzeczności z zasadami zrównoważonego rozwoju. Nie oznacza to, że w branży e-commerce jesteśmy skazani na ustandaryzowane, nudne i identyczne opakowania do różnych celów. Także kartony ekologiczne mogą posiadać spersonalizowaną formę, np. posiadając naniesiony logotyp lub inną formę identyfikacji wizualnej marki.

Firmowe opakowania dają poczucie prestiżu i przynależności do produktu danej firmy. Ekologiczne kartony z nadrukami dla klientów mogą wpłynąć na odbiór marki przez potencjalnych kupujących. W dobie dzisiejszych technologii nie ma większego problemu, by nanieść eleganckie logo przedsiębiorstwa czy nazwę firmy na eko-karton. Wydaje się, że taka personalizacja paczek jest ważnym elementem identyfikacyjnym i pozwala na wyróżnienie się na rynku.
 

Przyszłość opakowań w e-commerce. Co nas czeka?


Rynek opakowań jest pełny innowacyjnych rozwiązań i nieco zaskakujących pomysłów. Przykładem potwierdzającym tę regułę jest np. wymyślanie coraz to nowszych sposobów na zaserwowanie klientom napojów na wynos. Trendem, który już niedługo może przebić się do mainstreamu, są kubki sporządzone z przetworzonej trzciny cukrowej, która sama w sobie jest zbędnym produktem przy pozyskiwaniu cukru. Okazuje się, że biomasa trzcinowa znakomicie nadaje się do produkcji eko-opakowań, będąc jednoczesnie przedmiotem bezpiecznym dla żywności.

papierowe-opakowania-w-gastronomii

Wiele wskazuje na to, że w najbliższych latach opakowania w e-commerce będą również coraz częściej wykonywane z alteratywnych surowców naturalnych, które z różnego powodu nie znajdują innych zastosowań. Pakunki wytwarzane z roślin przyczyniają się do obniżenia emisji dwutlenku węgla, są także nową możliwością w kontekście wykorzystania odnawialnych zasobów planety. W przypadku nowoczesnych opakowań biodegradowalnych będzie coraz częściej stawiać się na materiały pochodzenia roślinnego, które cechują się dużą wytrzymałością. Wśród źródeł tychże materiałów można wyróżnić m.in.:
  • celulozę,
  • trzcinę cukrową,
  • drzewo bambusowe,
  • produkty odpadowe z rolnictwa,
  • skrobię pochodzenia kukurydzianego lub ziemniaczanego,
  • grzyby.
 

Gdzie eko-opakowania stają się czymś mile widzianym?


Branża gastronomiczna szczególnie chętnie wykorzystuje opakowania ekologiczne w kontekście np. dystrybuowania cateringów dietetycznych. Popularność diet pudełkowych jest obecnie tak wysoka, że nie sposób nie zwrócić uwagę na trendy panujące w tej przestrzeni biznesu. Wskazuje się, że klienci znacznie przychylniej spoglądają na usługi firmy, jeśli ma ona odpowiedni sposób na pakowanie żywności, bez używania zbyt wielu niepotrzebnych surowców. W końcu catering ma być dla odbiorcy wygodny: paczkę należy rozpakować, odsłonić wieczko i cieszyć się przygotowanym posiłkiem.

recykling-opakowan

Zbyt wiele warstw pakowych i wykorzystanie zbyt dużych pojemników może być dla odbiorców irytujące, a dla przyrody szkodliwe. Trendy zauważalne w branży gastronomicznej mogą w najbliższych miesiącach rozrosnąć się także na firmy prowadzące wysyłkową sprzedaż przez sieć. Rosnące ceny wywozu śmieci i problemy z racjonalnym składowaniem odpadów sprawiają, że odbiorcy, jeśli tylko mogą, będą chcieli produkować mniejszą ilość śmieci.
 

Wizja przyszłości w kontekście opakowań e-commerce. Podsumowanie


Przyroda w ostatnich kilkudziesięciu latach intensywnej eksploatacji surowców i zaśmiecania środowiska, potrzebuje gruntownych zmian w podejściu ludzi do rozporządzania dobrami. Zużyte, plastikowe opakowania są prawdziwą zmorą dla planety, czego przykładem może być Wielka Pacyficzna Plama Śmieci, dryfująca na Oceanie Spokojnym. Przeorientowanie polityki produkowania opakowań jest ważnym czynnikiem prowadzącym do poprawy stanu przyrody. Obecne trendy panujące w branży e-commerce zaczynają uwzględniać te potrzeby. Coraz chętniej stawia się na eko-opakowania, które są przyjazne środowisku. Wiele wskazuje na to, że w najbliższych latach nacisk na recykling i re-use opakowań będzie jeszcze silniejszy – dlatego warto już teraz korzystać z lekkich, wygodnych i ekologicznych opakowań w sprzedaży.
ochrona-przyrody-i-opakowania
    Zapisz się do naszego Newslettera

    Aby otrzymywać informacje o promocjach i nowościach w naszym sklepie