Aneta BurzyAneta Burzyponiedziałek, 15 sierpnia 20227 minut czytanialiczba wyświetleń: 1442
Artykuł oceniony na 5.00 / 5Ilość komentarzy: 0

Pierwsze kroki w e-Commerce

Rynek e-Commerce w ostatnich latach mocno się rozwija. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób decyduje się na założenie sklepu internetowego i stawia na karierę w tym modelu. Początki działania w e-Commerce wiążą się jednak z niepewnością. Powstaje wiele pytań, na które przedsiębiorcy szukają odpowiedzi. A na które będziemy starać się chociaż częściowo odpowiedzieć w poniższym artykule. 


Co to jest e-Commerce?


Pojęcie e-Commerce wywodzi się z angielskich słów electronic commerce - w przypadku polskiego tłumaczenia, będzie to: handel elektroniczny. W Polskim słowniku poza pojęciami e-Commerce i handel elektroniczny funkcjonuje również określenie e-handel. Wszystkie te określenia używane są zamiennie i oznaczają to samo. 

E-Commerce to nie tylko sklepy internetowe, ale również portale i platformy. Do kanałów e-commerce można zaliczyć:
  • Sklep internetowy - to nadal najbardziej popularne narzędzie wykorzystywane do sprzedaży internetowej. Sklepy internetowe mogą powstawać w oparciu o oprogramowanie platform sprzedażowych działających na zasadzie abonamentu. Gdy posiadamy większą wiedzę techniczną można pokusić się o rozwiązania oparte na oprogramowaniu open source bądź stworzyć sklep od podstaw. 
  • Platformy e-commerce - przykładem może być Allegro, czy Amazon, na których sprzedawać może tak naprawdę każdy spełniając określone warunki. Platforma pobiera niewielkie opłaty za każdą dokonaną transakcję lub za samo wystawienie ogłoszenia. 
  • Portale ogłoszeniowe - działają podobnie, jak platformy e-commerce, ale są mniej usystematyzowane. Można wystawiać ogłoszenia i kontaktować się ze sprzedającymi. Najczęściej nie mają zintegrowanych systemów płatności, a cały proces w dużej mierze polega na kontaktach między kupującym i sprzedającym
  • Fora, grupy, media społecznościowe - ten kanał dynamicznie się rozwija. Na mediach społecznościowych można dodawać oferty swoich produktów z linkami odsyłającymi do sklepu internetowego. Na grupach i forach nadal można zaobserwować transakcje sprzedaży, czy też wymiany, chociaż ich popularność maleje. Oczywiście wraz z rozwojem platform powstają także narzędzia ułatwiające sprzedaż - jak Facebook marketplace, który jest dedykowany sprzedaży właśnie. 

e-commerce, handel elektroniczny, e-handel, jak działa e-commerce, początki e-commerce, jak zacząć w e-commerce

Jakie są rodzaje e-Commerce?

dwustronna taśma z siatką

Szczelna i elastyczna dwustronna taśma wzmocniona siatką. Doskonale przylega do powierzchni i nie pozostawia po sobie śladów przy demontażu. Można skorzystać z niej przy pracach remontowych, a także do mniej wymagających zadań.

Taśma Dwustronna dywanowa z siatką 50mm/50m28,50
Do koszyka
Szybki podgląd
Skoroszyt pomarańczowy

Skoroszyt w kolorze pomarańczowym umożliwia przechowywanie najważniejszych dokumentów, pojedynczych kartek papieru, arkuszy oraz formularzy w jednym miejscu. Skoroszyt jest lekki i można go zabrać w dowolne miejsce.

Skoroszyt A4 PP 25szt. Pomarańcz20,00
Do koszyka
Szybki podgląd
Do koszyka
Szybki podgląd
Granatowa bibuła gładka w arkuszach zwinięta w rulon

Oferowana w naszym sklepie bibuła gładka to idealna propozycja nie tylko do pakowania prezentów, ale również do tworzenia niepowtarzalnych prac ręcznych. Sprawdzi się też we florystyce. Praktyczność to drugie imię naszej bibuły.

Bibuła Gładka 38x50cm Granatowa - 100 arkuszy17,00
Do koszyka
Szybki podgląd
Bibułka marszczona

Bibułka gładka to elegancki dodatek do pakowania prezentów. Ma za zadanie dobrze wyglądać, ale także chronić pakowane przedmioty przed uszkodzeniem, obiciem, zarysowaniem lub stłuczeniem. Bibułka jest lekka.

Bibuła Prasowana 38x50cm Szara, Popielata 100ark.17,00
Do koszyka
Szybki podgląd
Wstążka satynowa 12mm zielona 32m WS8086

Wstążka do pakowania prezentów, dekorowania bukietów, tworzenia zaproszeń ślubnych.

Wstążka satynowa 12mm zielona 32m WS80864,20
Do koszyka
Szybki podgląd
Clipboard A4 z kieszonką

Clipboard z kieszonką, dzięki której długopis i ołówek zawsze będą pod ręką.

Clipboard Q-CONNECT z kieszonką PVC A4 czarny6,50
Do koszyka
Szybki podgląd
Pisak olejowy Schneider Maxx 270 1-3mm Okr. biały

Marker olejowy z możliwością pisania zarówno na gładkiej jak i chropowatej powierzchni.

Pisak olejowy Schneider Maxx 270 1-3mm Okr. biały19,00
Do koszyka
Szybki podgląd

Handel elektroniczny nie musi być związany tylko ze sprzedażą dla klienta indywidualnego. Można wyróżnić trzy rodzaje działalności e-Commerce:
  • B2C (Business to Consumer) - czyli ten najbardziej powszechny model sprzedaży, w której transakcje dokonywane są między firmą, a osobą prywatną - konsumentem. Transakcji dokonuje się offline i online - na wszystkich dostępnych platformach. 
  • B2B (Business to Business) - transakcje kupna-sprzedaży odbywają się między firmami. Sprzedaż może odbywać się przez internet, ale także przez handlowców.
  • C2C (Consumer to Consumer) - transakcje dokonują się pomiędzy osobami prywatnymi. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu portale społecznościowe, ale też OLX, eBay. Allegro lub specjalnie stworzony dla takich transakcji Allegro Lokalnie. 


e-commerce, handel elektroniczny, e-handel, jak działa e-commerce, początki e-commerce, jak zacząć w e-commerce

Kto działa w e-handlu? 


Prawdą jest, że w e-commerce może działać niemalże każdy bez względu na branże, czy wielkość biznesu. Zatem w e-commerce sprawdzą się zarówno wielcy gracze, którzy mają ogromne środki na promocje i start sprzedaży, dzięki czemu mogą szybko osiągać wysokie pułapy sprzedaży, jak również pojedyncze, tradycyjne sklepiki, które tym samym mogą wyjść do klienta spoza rynku lokalnego. E-handel może okazać się pomocny dla producentów, którzy mogą ominąć pośredników i oferować swoje produkty bezpośrednio z większym zyskiem. Zalety e-commerce mogą wykorzystać rzemieślnicy, którym pozwoli na dotarcie do większego grona zainteresowanych. Będzie też dobrym punktem startu dla osób rozpoczynających własną działalność ze względu na stosunkowo niewielki próg wejścia i dostępność. 

Trudno też znaleźć branże, w której nie można by wykorzystać e-commerce. W internecie w końcu można kupić zarówno ubrania, suplementy, jak i żywność i rękodzieło. Oczywiście nadal istnieją branże, które mogą mieć trudności w sprzedaży internetowej - w takich przypadkach warto pokazać w internecie ofertę i odesłać klienta do kontaktu bezpośredniego. 

Zalety e-commerce


Z pewnością handel elektroniczny posiada wiele zalet. Zaczynając od samego startu i wspomnianego niskiego progu wejścia, który umożliwia praktycznie każdemu skorzystanie z tego modelu sprzedaży. Przykładowo dropshipping nie wymaga nawet przechowywania towaru na magazynie, a nadal można dokonywać transakcji sprzedaży. Nie potrzeba wielkich biur i hali magazynowych. Można też oferować nielimitowaną ilość produktów, których nie trzeba eksponować na tradycyjnych półkach. Tak naprawdę cały proces prowadzenia sklepu można wykonywać z domu z każdego miejsca na świecie, pod warunkiem oczywiście, że posiadamy komputer z dostępem do internetu. Sklep internetowy może też funkcjonować 24 godziny na dobę i to wcale nie oznacza dla założyciela pracy bez snu. Wręcz przeciwnie - w dużej mierze może on funkcjonować bez jego ingerencji. Dodatkowo marketing sklepu internetowego ma dużo szersze możliwości od marketingu sklepów tradycyjnych - są w końcu media społecznościowe, reklamy, pozycjonowanie, współpraca z influenserami. 


e-commerce, handel elektroniczny, e-handel, jak działa e-commerce, początki e-commerce, jak zacząć w e-commerce

Jakie są wady e-commerce? 


Przede wszystkim trzeba do wad dopisać kłopoty ze sprzedażą niektórych produktów - nie wszystkie można łatwo wypozycjonować i sprzedać online. Niektóre - na przykład maszyny rolnicze lepiej sprzedaje się bezpośrednio, tradycyjnymi metodami. Do wad e-commerce możemy również zaliczyć koszty wysyłki, które mogą osiągać dość wysokie kwoty. Trzeba też zdawać sobie sprawę, że obecnie bardzo trudno o lojalność klientów, którzy kilkoma kliknięciami mogą znaleźć bardziej korzystną ofertę. A z racji tego, że bariera wejścia jest niewielka - konkurencja może rosnąć z dnia na dzień. Powinniśmy również wziąć pod uwagę bezpieczeństwo witryny, na które zwracają uwagę potencjalni klienci - sklepy są narażone na phishing i działania hakerów. Sprzedaż uzależniona jest od działania serwerów - jeśli serwer ulegnie awarii, sklep będzie nieczynny, a tym samym sprzedaż okaże się niemożliwa.

Sklep w e-Commerce - jaki wybrać? 


Sklepy internetowe mogą oferować sprzedaż produktów fizycznych, cyfrowych oraz usług. Ze względu na rodzaj oferowanych produktów można rozróżnić formy handlu:
  • Bezpośrednia - zakłada, że cała transakcja odbywa się online - klient dokonuje zamówienia i płatności online, a dostawa odbywa się również przez sklep internetowy
  • Pośrednia - płatność i zakup również odbywają się online, ale produkt dostarczany jest w tradycyjny sposób
  • Hybrydowy - który łączy w sobie obie wcześniejsze formy

Sklepy e-commerce mogą wykorzystywać wiele technik pozyskania i wzmacniania relacji biznesowych - przykładem takich działań może być Omnichannel, który na proces zakupowy klientów patrzy całościowo, towarzysząc im przy każdym zetknięciu się z marką i pozwalając na dopasowanie warunków transakcji do ich preferencji.

Ze względu na sposób działania można wyróżnić następujące formy sklepów internetowych: 
  • Sklep internetowy B2C - to standardowy sklep internetowy oferujący konsumentom zakupy od firm
  • Sklep internetowy B2B - w takim sklepie zakupów od firm dokonują inne firmy
  • Sklep dropshippingowy - w sklepie opartym o dropshipping nie ma magazynu i logistyki 
  • Sklep typu marketplace - zakłada, że na platformie wystawia się wielu sprzedających
  • Strona firmowa z wbudowanym sklepem internetowym - to sklep, który połączony jest ze stroną firmową
  • System zamówień - wykorzystywany jest przez restauracje, czy kawiarnie
  • System rezerwacji - sprawdzi się dla biznesów oferujących noclegi lub usługi - np. fryzjerzy, kosmetyczki, lekarze, czy masażyści
  • Kursy e-learningowe - można je wykorzystać do sprzedaży produktów wirtualnych, ale też webinarów, czy szkoleń online
  • Sklepy dedykowane - czyli bardziej zaawansowane rozwiązania dostosowane indywidualnie do sprzedających

Jak działa e-handel?


Handel elektroniczny jest jednym z rodzajów handlu, który wykorzystuje do sprzedaży produktów i usług sieć internetową. Umożliwia tym samym dostęp do konsumentów z każdego miejsca na globie - pod warunkiem oczywiście, że posiadają oni dostęp do sieci. 

Czy e-commerce jest legalny?


Założenie biznesu e-commerce jest legalne. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że jak każdy biznes i tutaj obowiązują przepisy prawne i normy regulujące ich funkcjonowanie. Nieprzestrzeganie ich wiąże się z łamaniem obowiązujących praw - a tym samym legalność funkcjonowania stoi pod znakiem zapytania. Powinniśmy się zaznajomić z: kodeksem cywilnym, ustawą o ochronie danych osobowych, ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz ustawą o ochronie praw konsumentów. 

e-commerce, handel elektroniczny, e-handel, jak działa e-commerce, początki e-commerce, jak zacząć w e-commerce

Podczas tworzenia sklepu internetowego należy utworzyć regulamin, który powinien uwzględniać wszelkie prawa konsumenta - między innymi zwroty i reklamacje. W regulaminie powinna być też jasna informacja o RODO. W polityce prywatności powinny się znaleźć również wzmianki o polityce cookies, a zapisy na newsletter powinny być jasno oznaczone. Ważne jest także utworzenie dokumentu potwierdzającego zawarcie zakupu między klientem i sklepem internetowym. 

Jak zacząć w e-Commerce?


Pierwsze kroki w e-Commerce można stawiać samodzielnie - będzie to wymagało oczywiście sporo czasu i wiedzy technicznej, ale wcale nie jest niemożliwe. Wdrażanie sklepu obejmuje cztery elementy - wybór hostingu, projekty graficzne i dopasowany do klientów UX strony, zaimplementowanie płatności i wybór metod wysyłki oraz co jest bardzo ważne - aspekty prawne. Oczywiście nie musimy borykać się z implementowaniem samodzielnie - można również posiłkować się pomocą agencji e-Commerce, która specjalizuje się właśnie we wdrażaniu nowych sklepów internetowych. 

W późniejszych etapach trzeba będzie skupić się na marketingu - tak, by odpowiednio pozycjonować stronę. W końcu dość istotną kwestią jest widoczność sklepu wśród potencjalnych klientów - muszą oni wiedzieć o jego istnieniu, by dokonać na nim zakupów. Marketing obejmuje między innymi - treści w sklepie internetowym, ale nie tylko treści opisów produktów, czy zakładki „o nas”, ale również blogi firmowe, czy poradniki i recenzje produktów. Doskonałym narzędziem w dzisiejszym czasach będą media społecznościowe, które pozwolą nie tylko na przedstawienie oferty, ale pomogą też nawiązać więź z klientami dzięki pozycji eksperta rozwiązującego ich problemy. W zależności od celów, jakie pragniemy osiągnąć i rodzajów produktów i usług, które oferujemy można również pomyśleć o przemyślanym e-mail marketingu.
e-commerce, handel elektroniczny, e-handel, jak działa e-commerce, początki e-commerce, jak zacząć w e-commerce
Wyślij emailem

    Dodaj swój komentarz

    Zapisz się do naszego Newslettera

    Aby otrzymywać informacje o promocjach i nowościach w naszym sklepie