Joanna WrzeszczJoanna Wrzeszczponiedziałek, 16 maja 20226 minut czytanialiczba wyświetleń: 2201
Ilość komentarzy: 0

Dropshipping, magazyn czy fulfilment? Co wybrać?

Dropshipping-magazyn-czy-fulfilment-Co-wybraWłasny sklep, w tym również sklep internetowy, to przedsięwzięcie, do którego warto się dobrze przygotować. Obecnie bardzo wiele firm przechodzi na sprzedaż online, traktując ją jako uzupełnienie swojej oferty. Od czasu pandemii pojawia się także coraz więcej sklepów internetowych, które nie posiadają swoje stacjonarnej siedziby, a cała sprzedaż odbywa się wyłącznie drogą elektroniczną. Przy różnych pomysłach na własny sklep, wybranie odpowiedniej opcji magazynowania towaru jest bardzo istotne. Inne rozwiązania sprawdzą się w niedużym przedsiębiorstwie, które dopiero startuje na rynku, a zupełnie inne przydadzą się dużym firmom, generującym wysokie obroty. Jakie są możliwości organizacji powierzchni magazynowej? Czym różnią się od siebie i która z nich jest najlepsza dla danej marki? Na wszystkie pytania znajdziesz odpowiedź w naszym artykule. Miłej lektury! 

Własny magazyn — zbędny czy niezbędny?


Dropshipping-magazyn-czy-fulfilment-Co-wybra-1

Klasycznym, najbardziej znanym rozwiązaniem dla firm na przechowywanie swoich towarów jest własna powierzchnia magazynowa. Może za nią służyć zarówno osobne, wynajęte pomieszczenie, jak i zaplecze sklepu stacjonarnego. Własny magazyn niesie za sobą zarówno wiele zalet, jak i wad, którym warto się bliżej przyjrzeć.

Zalety


Na magazyn decyduje się bardzo wiele firm, ponieważ własna powierzchnia do przechowywania towaru to wiele plusów. Przede wszystkim dzięki niej właściciel jest w stanie ocenić, co i w jakich ilościach posiada. Sprawna kontrola stanów magazynowych pozwala na szybkie uzupełnienie braków. Jednocześnie przed sprzedażą firma ma wpływ na ocenę jakości produktu, dzięki czemu w przypadku elementów niespełniających wymagań może od razu reklamować produkt w hurtowni. Pozwala to uniknąć sytuacji, w której klient otrzymuje wadliwy towar, wpływający na negatywną ocenę danego sklepu. Aby funkcjonowanie sprzedaży internetowej przebiegało sprawnie, do własnego magazynu firma musi zatrudnić wyspecjalizowanych pracowników, którzy zajmą się kompletowaniem zamówień. Budowanie własnej struktury pracowniczej to element niezwykle ważny w  rozwoju każdego przedsiębiorstwa. 

Wady


Własna powierzchnia magazynowa to koszt, z którym trzeba się liczyć. W zależności od ilości sprzedawanego towaru, pudełek, innych elementów do pakowania, obrotów, jakie generuje firma, metraż musi być odpowiednio duży, aby zapewnić ergonomię pracy. Może to być także niewłaściwe rozwiązanie dla początkujących firm, które wchodzą na rynek, nie wiedząc jeszcze, z jaką reakcją przyjdzie im się spotkać. W przypadku mniejszego zainteresowania zamawianie dużej ilości towaru, który następnie stoi w magazynie czy przechowywanie dużych ilości kartonów, wypełniaczy i taśm jest dużą stratą pieniędzy oraz cennej przestrzeni. Jest to także ryzykowne w przypadku produktów z ograniczonym terminem ważności. Zbyt małe powierzchnie magazynowe, na których musi pracować wielu pracowników, powodują chaos i dezorganizację funkcjonowania całego sklepu. Również zatrudnianie odpowiedniej liczby osób, obsługujących zamówienia z magazynu, to koszt, z którym należy się liczyć. Dlatego też magazyn nie sprawdzi się w przypadku każdego sklepu.

Dropshipping — co warto wiedzieć?

Pudełka w kształcie walca

Wysokogatunkowe pudełka w kształcie walca z trójwymiarowym motywem motyla to produkty najwyższej jakości. Wykorzystywane są one jako nietuzinkowe opakowanie upominku. Tak zapakowany prezent wywoła u odbiorcy pozytywne uczucia.

Zestaw Pudełek Okrągłe Motyl 3D Białe (3 szt)40,00
Do koszyka
Szybki podgląd
-33%WyprzedażPremium
Do koszyka
Szybki podgląd
-3%
Do koszyka
Szybki podgląd
opakowanie tekturowe

Karton wykrojnikowy wykonany z tektury falistej, który dobrze chroni produkty podczas ich magazynowania i transportowania. Bardzo łatwy do samodzielnego złożenia, nie potrzeba do tego dodatkowo taśmy klejącej

Karton wykrojnikowy 350x250x50mm F330 +POKRYWKA A42,30
Do koszyka
Szybki podgląd
Bestseller
kartonowe opakowanie tekturowe

Standardowe pudełko tekturowe zapewniające solidną ochronę zapakowanej zawartości w trakcie wysyłki. Ekologiczny karton klapowy w ekonomicznej cenie, po zużyciu ulegnie naturalnym procesom biodegradacji.

Karton klapowy 410x360x240mm4,45
Do koszyka
Szybki podgląd
Zestaw pudełek kwadrat Blue Top (3 szt)

Zestaw pudełek ozdobnych - wyjątkowo unikalne połączenie finezyjnego wyglądu i solidnego wykonania.

Zestaw pudełek kwadrat Blue Top (3 szt)35,00
Do koszyka
Szybki podgląd
-29%WyprzedażPremium

Dropshipping-magazyn-czy-fulfilment-Co-wybra-2

Jako alternatywę dla własnej powierzchni magazynowej wprowadzono usługę dropshippingu. Charakteryzuje się ona tym, że towar zakupiony przez klienta internetowo, jest do niego wysyłany bezpośrednio z danej hurtowni. Jak każde z wymienionych rozwiązań, ma on swoje zalety i wady.

Zalety

Niezwykłą zaletą dropshippingu jest ilość kosztów, których firmy nie muszą ponosić. Brak klasycznej powierzchni magazynowej czy brak potrzeby zamawiania produktów w nadmiarze sprawiają, że marka zyskuje pewien rodzaj swobody. Firma działa jako pośrednik między hurtownią, a klientem końcowym, zaś oferowane produkty w ramach danego sklepu nie pociągają za sobą żadnych kosztów. Zakup towaru następuje dopiero w momencie, gdy pojawi się klient, dlatego dropshipping ogranicza wszelkie koszty do minimum. Wybierając to rozwiązanie, dane przedsiębiorstwo nie musi się martwić towarami, które nie wzbudzą zainteresowania oraz skomplikowaną strukturą organizacyjną. Za cały proces dostarczenia paczki do klienta odpowiada wyłącznie hurtownia. 

Wady

Zasadniczą wadą tego rozwiązania jest brak kontroli nad jakością danego towaru. Ponieważ sklep nie uczestniczy w całym procesie pakowania oraz wysyłki produktów do klientów, jego pracownicy nie mają szansy skontrolować, czy dany artykuł jest zgodny z opisem. Wiąże się to z pewnym ryzykiem, ponieważ odpowiedzialność za zadowolenie klienta spoczywa po stronie danej firmy, która sprzedała konkretny produkt. Sklep internetowy nie ma też wpływu na samą pracę osób w hurtowni dropshippingowej, na szybkość obsługi czy jakość pakowania sprzedawanych produktów. W formie, jaką jest dropshipping, nie można dobrać dedykowanych opakowań ani tworzyć promocyjnych zestawów z danych towarów. W grę nie wchodzą zwykle także ozdobne pudełka prezentowe, których w dzisiejszych czasach klienci często wymagają wśród opcji zakupu. Taka forma magazynowania oraz sprzedawania artykułów będzie dobra dla mniejszych firm, które nie mogą sobie jeszcze pozwolić na bardziej kosztowne rozwiązania. 

Czym jest fulfilment i czy warto z niego skorzystać?


Dropshipping-magazyn-czy-fulfilment-Co-wybra-3

Trzecią z opcji, na którą mogą zdecydować się sklepy internetowe, jest tzw. fulfilment. Przy takim modelu sklep musi samodzielnie zakupić dany towar, jednak nie przechowuje go na powierzchni swojego magazynu ani nie zatrudnia ludzi, odpowiedzialnych do pracy przy artykułach. Jakie są zalety i wady tego rozwiązania?

Zalety


Do zalet takiego rozwiązania należą przede wszystkim odpowiednio dobrane koszty. Firma płaci za przestrzeń do przetrzymywania towaru na podstawie metraży, jakie dane artykuły zajmują oraz obrotów, jakie sklep generuje. W przypadku zwiększonej liczby zamówień koszt fulfillmentu jest nieco wyższy, zaś przy mniejszych obrotach odpowiednio spada. Dodatkowo firma nie musi martwić się o zatrudnienie odpowiedniej liczby wyszkolonych pracowników. Cała operacja pakowania do kartonów i wysyłki towarów zostaje zdjęta z barków właścicieli sklepów internetowych. Możliwe jest również wprowadzenie usług dodatkowych, jak specjalne pudełka prezentowe, pakowanie artykułów w zestawy promocyjne oraz dodawanie ulotek czy gratisów do przesyłek. Pod tym względem opcja fulfillmentu jest wyjątkowo wygodna i coraz częściej wybierana. 

Wady


Podobnie jak w przypadku dropshippingu, sklep internetowy, korzystający z fulfillmentu, nie ma istotnego kontaktu z towarem. W przypadku reklamacji lub zwrotów produktów nie ma możliwości ich sprawdzenia czy przetestowania. Warto też wspomnieć, że usługi takich firm przechowujących towar, które jednocześnie zapewniają również całą jego logistykę, nie należą do bardzo tanich. W większości przypadków zdarza się, że sklep, który chce nawiązać tego typu współpracę, musi zadeklarować konkretną minimalną ilość wysyłanych przesyłek miesięcznie, jak 500 czy 1000 sztuk.

A może rozwiązania łączone?


Dropshipping-magazyn-czy-fulfilment-Co-wybra-4Pośród wszelkich rozwiązań możliwe są także opcje łączące różne łańcuchy logistyczne. Mogą się one sprawdzić w przypadku sklepów, oferujących towary z różnej półki. Jeżeli dana firma posiada w swojej ofercie zarówno małe towary, jak i artykuły wielkogabarytowe, w przypadku tych drugich wynajmowanie własnej powierzchni magazynowej pociąga bardzo duże koszta. Na rozwiązania mieszane decydują się zwykle sklepy internetowe, w których przekrój sprzedawanych produktów jest większy. Wypracowanie własnego rozwiązania, często opartego na połączeniu dwóch lub trzech z powyższych opcji, może okazać się bardzo wygodne i korzystne.  

Zalety


Zasadniczą zaletą łączenia różnych modeli logistycznych jest korzystanie ze wszystkich ich zalet. Daje to dużą swobodę, dzięki której można podzielić towar w danym sklepie i zadbać o najlepsze magazynowanie czy wysyłkę. Rozwiązania mieszane to także podobny koszt, niezależnie od wielkości towaru. W ten sposób firma może dostosować dane modele obsługi produktów do swoich potrzeb oraz możliwości finansowych.

Wady


Zasadniczą wadą tego rozwiązania jest brak możliwości łączenia przez klienta produktów z różnych kategorii w ramach jednego zamówienia. Artykuły, zamawiane z jednego magazynu, przyjdą osobną paczką niż te, które przechowuje się w ramach dropshippingu czy fulfillmentu. Może to też powodować wydłużony czas dostawy, gdy artykuł trzeba będzie przewieźć z jednego magazynu do drugiego. Na początkowym etapie wdrażania mieszanki procedur logistycznych, może powstać też pewien chaos. Łączenie kilku systemów to rzecz, którą trzeba sobie wypracować, aby mogła działać skutecznie. Warto też zwrócić uwagę na przygotowanie odpowiedniej polityki zwrotów i reklamacji, aby w każdym modelu działała tak samo, nie powodując problemów i negatywnych odczuć ze strony klientów.

Co będzie najlepsze dla Twojej firmy?


Na to pytanie każda firma musi odpowiedzieć sobie sama, ponieważ nie istnieje jedno, uniwersalne rozwiązanie. Wiele zależy od tego, na jakim stopniu jest dany sklep internetowy, jak duże generuje obroty oraz jak duże koszty jest w stanie ponieść, aby uzyskać najlepsze efekty magazynowania. Inne rozwiązania sprawdzą się w przypadku przedsiębiorstw, które dopiero wchodzą na rynek i nie wiedzą jeszcze, na jaką sprzedaż mogą się nastawić. Jeszcze inne będą dobre dla średnich firm, oferujących wąski zakres swoich produktów, a zupełnie inne dla dużych sklepów internetowych, prowadzących sprzedaż wielobranżową. Warto jednak poznać wszystkie opcje magazynowania i logistycznego zarządzania towarem, aby móc zdecydować się na opcję, która doskonale sprawdzi się w konkretnym sklepie. 

Wiesz już, czym różnią się poszczególne modele logistyki towarów, dostępne dla sklepów internetowych. Każde z nich ma swoje plusy i minusy, co sprawia, że nie istnieje wśród nich uniwersalny, złoty środek. Dobór konkretnej formy magazynowania powinien zależeć od firmy, jej potrzeb oraz możliwości finansowych. Dlatego decydując się na prowadzenie sklepu internetowego, warto porównać wszystkie metody działania oraz ich za i przeciw. Pozwoli to wybrać model, który najlepiej wpasuje się w strukturę przedsiębiorstwa i nie będzie sprawiał problemów logistycznych.
Do koszyka
Szybki podgląd
Premium
Pudełko e-commerce białe

Trwałe pudełko wykrojnikowe do przesyłania różnorodnych towarów.

Pudełko e-commerce 370x290x70mm F427 biały lakier5,20
Do koszyka
Szybki podgląd
Bestseller
Karton A4 e-commerce biały

Karton wykrojnikowy to doskonały sposób na zapakowanie towarów na czas transportu. Gwarantuje odpowiedni poziom ochrony, a jednocześnie elegancki charakter przesyłce. Do zamknięcia tego typu opakowań nie jest wymagane użycie taśmy

Karton e-commerce 350x250x140mm F703 Biały A45,00
Do koszyka
Szybki podgląd
BestsellerPremium
Do koszyka
Szybki podgląd
Premium
Karton wykrojnikowy e-commerce

Karton wykrojnikowy charakteryzuje się lekkością, wytrzymałością oraz możliwością zamknięcia bez dodatkowej taśmy. Ekonomiczne i ekologiczne pudełko kartonowe, idealne do ochrony niewielkich przedmiotów.

Karton wykrojnikowy e-commerce 350x250x140mm F7035,70
Do koszyka
Szybki podgląd
BestsellerPremium
Do koszyka
Szybki podgląd
Premium
Białe opakowanie e-commerce

Karton wykrojnikowy w kolorze białym ma wiele zastosowań. Sprawdzi się podczas sprzedaży wysyłkowej, jako pudełko na prezent, a także jako pudełko do przechowywania.

Opakowanie e-commerce 370x290x140mm F427 Białe7,00
Do koszyka
Szybki podgląd
Bestseller
Karton z paskiem klejącym F703 A6

Trwałe pudełko wykrojnikowe do przesyłania różnorodnych towarów.

Karton z paskiem klejącym 169x130x70mm F703 A62,10
Do koszyka
Szybki podgląd
BestsellerPremium
Do koszyka
Szybki podgląd
Premium
Do koszyka
Szybki podgląd
Premium
Karton wykrojnikowy 300x75x400mm

Karton z wysokogatunkowego surowca – wytrzymałej i biodegradowalnej tektury, odporny na oddziaływania mechaniczne.

Karton wykrojnikowy 300x75x400mm3,20
Do koszyka
Szybki podgląd
Bestseller
Pudelko-automatyczne-z-paskiem-klejącym

Trwałe pudełko wykrojnikowe do przesyłania różnorodnych towarów.

Pudełko z paskiem klejącym 255x180x160mm F7034,00
Do koszyka
Szybki podgląd
BestsellerPremium
Dropshipping, magazyn czy fulfilment?
Wyślij emailem

    Dodaj swój komentarz

    Zapisz się do naszego Newslettera

    Aby otrzymywać informacje o promocjach i nowościach w naszym sklepie