Banalne i proste adresowanie koperty. Czy na pewno robisz to dobrze?
Adresowanie koperty z pozoru może wydawać się banalnie proste. Jednak, czy faktycznie tak jest? Czy na pewno wiesz, jakie dane, w jakim miejscu powinny się znaleźć? W świecie, w którym rządzą różnego rodzaju komunikatory online, telefony komórkowe oraz poczta elektroniczna coraz mniej osób korzysta z tradycyjnego sposobu na wysyłanie listów. Co ciekawe, młodsze pokolenie być może nigdy nawet nie miało jeszcze okazji wysłać listu. Dla nich to właśnie internetowa forma komunikacji jest tą naturalną. Dlatego postaramy się odpowiedzieć na to z pozoru wyjątkowo łatwe pytanie. Zwłaszcza że jest to wiedza, która przecież każdemu może się przydać.
5 stref według Poczty Polskiej - adresowanie koperty nie mogłoby być jeszcze prostsze
Poczta Polska robi wszystko, co jest w stanie, aby przyciągnąć do siebie Klientów. Dlatego ich działania są bardzo pro konsumenckie. Jednym z nich było wyznaczenie 5 stref, które dzielą powierzchnię koperty. Jakie to ma znaczenie w kontekście zagadnienia, jakim jest adresowanie listu? Wbrew temu, co mogłoby się wydawać - ogromne, ponieważ strefy te określają pole nadawcy, adresata i strefę kodu. Chcesz dokładnie dowiedzieć się, jakie to są strefy? Zapraszamy do dalszej lektury.
Nie myślałeś, chyba że zostawimy Cię z tak zdawkowymi informacjami. Tabelka, którą przygotowaliśmy, jest poglądowa. Teraz rozwiniemy temat i w szczegółach omówimy, co powinno znaleźć się w każdej ze stref.
Strefa 1 - Dane nadawcy
Jako nadawca musisz w lewym górnym rogu wpisać swoje dane. Ich znaczenie jest wyjątkowo duże. Po pierwsze odbiorca listu ma prawo wiedzieć, od kogo dostaje list. To jednak nie wszystko. Te informacje są równie ważne ze względów prawnych. Jeśli bowiem z jakichś względów list nie dotrze do adresata, obowiązkiem poczty polskiej lub kuriera - pamiętaj, że za pośrednictwem firm kurierskich również można wysyłać listy, jest odesłanie listu do nadawcy.
W prawym górnym rogu znajduje się miejsce, którego absolutnie nie należy zajmować. Tutaj bowiem naklejane są znaczki, czyli potwierdzenie, że wysyłka listu została opłacona.
Strefa 3 – Pole informacyjne
Strefa 3 to miejsce na informacje dodatkowe. Wśród nich znajdują się np. dane dotyczące tego, czy list jest priorytetowy lub polecony.
Strefa 4 – Dane adresata
Było miejsce na nadawcę, teraz przyszedł czas na adresata. Dane odbiorcy listu powinny znaleźć się w prawym dolnym rogu koperty.
Strefa 5 – Strefa kodowana
O ostatniej strefie w ogóle mało kto pamięta, choć jest niezwykle istotna. Dół koperty przeznaczony jest dla pracowników poczty polskiej. To tutaj najczęściej przytwierdzana jest nalepka z kodem kreskowym, który umożliwia znacznie łatwiejszą identyfikację paczki. Co więcej, daje ona możliwość łatwego wprowadzenia danych do systemu i sprawdzenia, czy list dotarł do odbiorcy.
Wiesz już jak adresować koperty. Czy taka sama procedura będzie Twoim zdaniem dotyczyła kopert bąbelkowych? Oczywiście, że tak. Koperty bąbelkowe adresuje się dokładnie tak samo, jak koperty klasyczne. Dlatego wysyłając cenne przedmioty lub takie, które mogłyby się zniszczyć, połamać lub zamoknąć warto sięgnąć po lepsze zabezpieczenie. Koperty, których wnętrze wyściełane jest folią bąbelkową bez wątpienia sprawdzi się w takich przypadkach znacznie lepiej.
W przypadku adresowania kopert warto jeszcze na jedną rzecz zwrócić uwagę. Mianowicie na kolejność wpisywania danych. Na samym początku należy podać imię i nazwisko. Następnie ulicę, numer domu lub mieszkania. Dopiero na końcu kod pocztowy oraz miejscowość.
Jak widzisz adresowanie koperty nie jest takie trudne. Wystarczy zapamiętać kilka najważniejszych zasad. Później pójdzie już jak z płatka.