Artykuł oceniony na 4.83 / 5Ilość komentarzy: 0
Jak zmierzyć karton?
Kartony to najczęściej wykorzystywany przestrzenny element do pakowania produktów wysyłkowych. Użyteczne pudła są szeroko stosowane w przemyśle opakowaniowym. Dzięki swojej uniwersalności mogą służyć do zabezpieczania przedmiotów o niemalże dowolnych kształtach. W momencie wyboru kartonowego opakowania, często pojawia się pytanie – jak mierzyć karton? Czy powinniśmy brać pod uwagę wymiary wewnętrzne czy zewnętrzne? Sprawdźmy!
Czym właściwie są rozmiary kartonu?
Na samym początku warto wyjaśnić zagadnienia związane z mierzeniem poszczególnych wymiarów kartonu. To o tyle ważne, że dobór odpowiedniej wielkości tektury wspomoże procesy pakowania i zabezpieczy przesyłkę przed uszkodzeniem w momencie transportowania. Z technicznego punktu widzenia rozmiar kartonu to wartość wyrażona w milimetrach, która określa precyzyjnie wymiary poszczególnych długości materiału. Praktycznie wszystkie firmy kurierskie stosują określenia w tej formule, dzięki czemu mogą np. ustalać stawki za poszczególną wielkość pudełka.
Jak podaje się wymiary pudeł?
O ile nie wskazano inaczej, wszystkie wymiary pudełek są podawane jako wymiary wewnętrzne w milimetrach, zgodnie z poniższą kolejnością:
Długość (L) x Szerokość (B) x Wysokość (H)
- Długość (L) - dłuższy z wymiarów opakowania.
- Szerokość (B) - krótszy z wymiarów opakowania.
- Wysokość (H) - wymiar pomiędzy podstawa a górą opakowania.
W przypadku zakupu kartonów, często możemy spotkać się z rozróżnieniem producentów, którzy wskazują na dwie wartości, czyli wymiar wewnętrzny oraz zewnętrzny. Jakie są cechy obu wartości i która z nich ma decydujące znaczenie? Wyjaśniamy to poniżej.
Wymiary zewnętrzne kartonu
Wymiary zewnętrzne określają długość całego opakowania – czyli takiego, na które patrzymy z zewnątrz. Bryła jest mierzona zewnętrznie, a zatem wartości będą większe, niż w przypadku sprawdzania wymiarów wewnętrznych. Doliczyć do niej trzeba m.in. grubość kartonu oraz wszystkie elementy wystające, takie jak uchwyty na karton czy dodatkowe materiały zabezpieczające. Reasumując, wymiary zewnętrzne to wymiary całego opakowania – długość, szerokość i wysokość. Będą one miały najistotniejsze znaczenie w kontekście przekazywania przesyłek do firm kurierskich. To właśnie te wartości należy brać pod uwagę w takiej sytuacji
Wymiary wewnętrzne kartonu
Wymiar wewnętrzny oznacza ilość dostępnej przestrzeni w środku paczki. Pomija się tutaj takie kwestie, jak choćby grubość tektury wykorzystanej do złożenia opakowania. Wartości wewnętrzne mają duże znaczenie w procesach pakowania w firmie. Od ilości miejsca będzie zależeć jak wiele produktów wysyłkowych będzie można umieścić finalnie w opakowaniu. Wartość ta nie jest jednak używana przy przekazywaniu paczek do firm kurierskich.
- Rozmiary wewnętrzne kartonu są przydatne w określaniu pakowności opakowania, dlatego najczęściej używa się ich w procesach wewnętrznych przedsiębiorstwa.
- Rozmiary zewnętrzne mają główne znaczenie w kontekście prowadzenia wysyłki, w tym przede wszystkim są informacją dla firmy kurierskiej realizującej przewóz.
Wewnętrzny czy zewnętrzny – jaki wymiar kartonu ma znaczenie?
Zarówno jeden, jak i drugi wymiar może mieć spore znaczenie, szczególnie dla firmy zajmującej się wysyłką dużej ilości produktów. Znając te wartości łatwiej zaplanować pod kątem logistycznym całe przedsięwzięcie wysyłkowe. Przykładowo, firmy kurierskie, które odbierają przesyłki, zawsze wyznaczają maksymalne wymiary opakowań. Znając te wartości można łatwo pogrupować paczki i określić, ile transportów będzie wymaganych do zamówienia. W przypadku przechowywania dużych ilości towarów w magazynie lepiej jest wybierać opakowania o minimalnych wymiarach zewnętrznych. Nie zajmują one zbyt dużo miejsca, przez co można lepiej gospodarować przestrzenią do składowania paczek.
Jak zmierzyć karton, czyli praktyczne wskazówki
Najlepiej za pomocą suwmiarki lub linijki, ewentualnie przy użyciu innego narzędzia mierniczego. W przypadku dokonywania pomiarów wartości zewnętrznych mierzy się długość poszczególnych boków opakowania. Pomiary wewnętrzne dokonuje się otwierając karton i przykładając miarkę do wnętrza opakowania. Należy pamiętać, że wymiary zewnętrzne prawie zawsze są nieco dłuższe, a to ze względu na zagięcia materiału, jakim jest tektura.
Może Cię zainteresuje?
Produkty z kategorii: Kartony
Dobór rozmiarów kartonu – czym się kierować?
Dlaczego dobranie odpowiedniej wielkości kartonu jest ważne dla przedsiębiorstwa prowadzącego sprzedaż e-commerce? Korzyści z takiego posunięcia są liczne, począwszy od zwiększenia bezpieczeństwa dostarczanych produktów. Karton nie powinien być zbyt duży w stosunku do wielkości przedmiotów wkładanych do środka. Pusta przestrzeń jest problematyczna ze względu na proces dostarczania – rzeczy zgromadzone w środku będą się przemieszczać, co może spowodować ich uszkodzenie. Zagrożony jest także sam karton, który mimo odpornych ścianek może nie wytrzymać wielokrotnych uderzeń. Szczególnie, jeśli produkty umieszczone wewnątrz nie są zbyt dobrze zabezpieczone. Pośrednim rozwiązaniem będzie użycie różnego typu wypełniaczy, choć to rozmiar kartonu powinien być kluczową wartością w przypadku ich dobierania.
Nieprawidłowe rozmiary opakowań i problemy z tym związane
Oprócz kwestii dotyczących bezpieczeństwa, istotną rolę odgrywają koszty zakupu opakowań tekturowych. Warto pamiętać, że zbyt duży karton wiąże się z wyższymi kosztami przesyłki. Ceny za rozmiarowo większe opakowania są nieco wyższe, niż w przypadku mniejszych egzemplarzy. Oczywiście nie jest to reguła, ponieważ w niektórych przypadkach można znaleźć produkty oferowane w podobnej cenie. Generalnie jednak duży karton to więcej materiału potrzebnych do jego wyprodukowania. Na co jeszcze zwracać uwagę, aby nie żałować wyboru nieodpowiedniego kartonu?
- Nie tylko rozmiar produktów, ale także i ich waga. W przypadku produktów ciężkich i dużych, należy wybierać kartony wzmacniane.
- Unikaj tworzenia zbyt dużych paczek. karton powinien być łatwy w obsłudze – nie powinien być zbyt ciężki, aby pracownicy magazynu mogli go łatwo podnieść i przetransportować w wybrane miejsce.
- Niewypełniony, pusty karton może łatwiej się gnieść. Używaj dodatkowych elementów zabezpieczających, np. w postaci folii pakowej aby usztywnić całą konstrukcję. Ewentualnie sięgnij po takie opakowanie, które będzie miało wzmacnianą strukturę.
Rozmiary kartonów w e-commerce
Jaka wielkość opakowania będzie odpowiednia do pakowania poszczególnych rodzajów towarów? W branży e-commerce używa się przede wszystkim ustandaryzowanych brył. Celem takiego działania jest zminimalizowanie pustej przestrzeni, a więc dobranie kartony "szytego na miarę". Wśród najpopularniejszych rozmiarów można wymienić m.in.:
- 230x170x100 mm. Znakomity rozmiar do pakowania niewielkich towarów, m.in. flakonów z perfumami, kosmetyków czy biżuterii.
- 300x200x150 mm. Mogą się do niego zmieścić nieco większe towary, np. ubrania, obuwie czy produkty żywnościowe.
- 400x300x200 mm. To spory karton, do którego zmieszczą się sprzęty elektroniczne, takie jak radio, głośniki czy komponenty komputerowe.
- 500x400x300 mm. Duże opakowanie pozwalające na pakowanie masywniejszych i obszerniejszych towarów, czyli np. sprzętu sportowego.
Standaryzacja rozmiarów i wymiary nietypowe
Kartony mogą być także grupowane ze względu na rozmiar o standardzie A, zatem możemy mieć do czynienia z opakowaniami A3, A4, A5 czy A6. Wśród poszczególnych typów tektur do pakowania wyróżnia się także te, które posiadają niestandardowe formy. Mowa o kartonach podłużnych, okrągłych czy regulowanych. W ich przypadku mierzenie długości ścian może być bardziej problematyczne, dlatego warto posiłkować się specyfikacją techniczną dostarczaną przed producenta. Można także zerknąć na kartę produktową, na której bardzo często zaznajomimy się z poszczególnymi wymiarami.
Rodzaje i wymiary paczek wysyłanych kurierem
Jak już wspominaliśmy, aby mierzyć paczkę do wysyłki kurierem, należy wcześniej zapoznać się z kilkoma typami wysyłek. Różnią się one bowiem między sobą maksymalną dopuszczalną wielkością i wagą, kształtem oraz sposobami dokonywania ich pomiarów. Odpowiednie opisanie paczki oraz jej dokładne zmierzenie bez wątpienia pozwolą na uniknięcie dodatkowych kosztów.
Przesyłka standardowa
Przesyłkę nazywa się standardową ze względu na standardowe rozmiary kartonu, innymi słowy jest to paczka, która ma standardowe kształty i z której nie wystają żadne elementy. Najczęściej przybiera kształt sześcianu lub prostopadłościanu. Tego typu paczki bardzo łatwo wymierzyć - ich wymiary będą zgodne z zewnętrznymi wymiarami kartonu.
Przesyłka niestandardowa
Przesyłka niestandardowa z drugiej strony to przesyłka o nieregularnych kształtach i wystających elementach. Za niestandardową uznaje się także przesyłki składające się z kilku kartonów połączonych ze sobą lub takie z wybrzuszeniem. Zdecydowanie trudniej jest takie paczki wymierzyć - najczęściej podaje się pomiar wykonany w linii prostej między dwoma najdalszymi punktami paczki lub w przypadku wypukłych paczek pomiaru dokonuje się w najszerszym miejscu.
Przesyłka dłużycowa
Paczka dłużycowa charakteryzuje się sporą długością, najczęściej o stosunkowo niewielkiej wadze. Z uwagi na niestandardowy wymiar dłużyc warto najpierw zorientować się, czy wybrana firma dostawcza ma w swojej ofercie przewóz takich paczek.
Przesyłka paczkomatowa
Przesyłki paczkomatowe dzielą się na trzy podtypy:
- Gabaryt A o maksymalnych wymiarach 8 × 38 x 64 cm
- Gabaryt B o maksymalnych wymiarach 19 × 38 x 64 cm
- Gabaryt C o maksymalnych wymiarach 41 × 38 x 64 cm
Przesyłka gabarytowa
Paczka gabarytowa jest przeznaczona do przesyłania towarów ciężkich, a tym samym trudnych do przenoszenia z miejsca na miejsce. Jej maksymalna waga to 70 kg i najczęściej potrzeba przynajmniej dwóch osób do jej przeniesienia.
Wiesz już jak zmierzyć karton i jakie są najpopularniejsze wymiary pudełek. Jeśli ten artykuł okazał się dla Ciebie przydatny, podziel się z nim z przyjaciółmi lub odwiedź nasz blog po kolejne ciekawe treści.
Źródło: Pexels.com
Wiesz już jak zmierzyć karton i jakie są najpopularniejsze wymiary pudełek. Jeśli ten artykuł okazał się dla Ciebie przydatny, podziel się z nim z przyjaciółmi lub odwiedź nasz blog po kolejne ciekawe treści.
Źródło: Pexels.com