Bartosz TyrkaBartosz Tyrkaczwartek, 14 kwietnia 20226 minut czytanialiczba wyświetleń: 3229
Artykuł oceniony na 5.00 / 5Ilość komentarzy: 0

Dobór właściwego opakowania w logistyce

Opakowanie spełnia niezwykle ważną rolę w procesie logistycznym. Przede wszystkim zabezpiecza transportowany produkt przed oddziaływaniem czynników zewnętrznych. Odpowiednio przygotowana paczka może być z powodzeniem i w bezpieczny sposób przewożona, bez obawy o stan techniczny opakowania i jego wnętrza.

Opakowania w logistyce spełniają także szereg innych funkcji, które przedstawimy w poniższej treści. Dlaczego dobór właściwego opakowania w logistyce jest tak bardzo istotny? Wyjaśniamy to poniżej.

Wybranie dopasowanego opakowania w logistyce


Opakowanie, oprócz funkcji zabezpieczającej, spełnia bardzo ważną rolę usprawniającą przepływy w łańcuchu logistycznym. Odpowiednio opakowany produkt może być łatwo magazynowany, przeładowywany i umieszczany na środkach transportu. Ważne, aby opakowanie stosowane w logistyce zapewniało maksimum bezpieczeństwa dla przesyłki. Z tego względu profesjonalnie stosuje się jedynie wytrzymałe kartony i paczki, które są w stanie skutecznie odseparować produkt od niepożądanych czynników zewnętrznych.

paczka-w-pomieszczeniu

Opakowania wykorzystywane w logistyce muszą charakteryzować się odpowiednią ergonomicznością. Stosuje się przede wszystkim opakowania w kształcie prostopadłościanu, które umożliwiają ekonomiczne i wygodne transportowanie towarów, magazynowanie ich i przewożenie do miejsca docelowego. Można zatem stwierdzić, że najważniejszą funkcją opakowania stosowanego w logistyce jest właściwa ochrona, którą osiąga się przy zastosowaniu wytrzymałego materiału budulcowego. Paczka, która jest transportowana w logistyce, musi wyróżniać się:
  • odpowiednią szczelnością,
  • odpornością na uderzenia,
  • skutecznym wypełnieniem,
  • brakiem ryzyka zepsucia się towaru,
  • stabilnością swojej formy,
  • odpornością na rozdzieranie czy zgniatanie.

Wybór opakowania transportowego w małej logistyce

Ciemno-niebieska flizelina do dekorowania kwiatów, prezentów, stroików i stołów

Niezwykle mocny i wytrzymały materiał z włókien syntetycznych pozwoli zapakować i udekorować wszelkiego rodzaju prezenty

Flizelina Ciemnoniebieska 50cm/7.32m10,96
Do koszyka
Szybki podgląd
-3%
Taśma solvent

Taśma z klejem solventowym charakteryzuje się ponadprzeciętną wytrzymałością na rozciąganie oraz bardzo mocną warstwą klejącą. Doskonale sprawdzi się więc przy pakowaniu produktów, które przechowywane są w niskich temperaturach.

Taśmy samoprzylepne SOLVENT Transparentna 24mm/60m3,80
Do koszyka
Szybki podgląd
Premium
Do koszyka
Szybki podgląd
-9%PremiumEko
Kropka Kleju Permanentna Sticky Dots 64szt.

Kropel kleju używa się przy projektach artystycznych i krawieckich do łączenia niedużych i lekkich elementów.

Kropka Kleju Permanentna Sticky Dots 64szt.10,00
Do koszyka
Szybki podgląd
Do koszyka
Szybki podgląd
Stickery 45mm Stałe Zaklejanie 2000szt

KÓŁKA DWUSTRONNIE KLEJĄCE TO EKONOMICZNY, SZYBKI I NIEZAWODNY SPOSÓB NA MONTAŻ ELEMENTÓW TJ. PLAKATY, TABLICE, ULOTKI.

Stickery 45mm Stałe Zaklejanie 2000szt70,00
Do koszyka
Szybki podgląd
Do koszyka
Szybki podgląd

Logistyka małych towarów związana jest nierozerwalnie z popularnością niewielkich biznesów prowadzonych przez Internet. W dobie przechodzenia aktywności zawodowej i sprzedażowej do sieci, funkcjonowanie małych podmiotów-sklepów jest coraz bardziej zauważalne. Optymalizacja procesów związanych z przygotowywaniem przesyłek i wysyłaniem paczek jest niezwykle ważna w kontekście usprawnienia takiej działalności. W małej logistyce należy minimalizować koszty związane z wykorzystywaniem materiałów do tworzenia paczek. Wysyłając jako niewielki sklep internetowy drobnicę, musimy się liczyć z tym, że paczka – zanim trafi do klienta – znajdzie się w wielu miejscach związanych z węzłem dostawczym.

Rodzi to konieczność zastosowania zawsze bardzo dobrze zabezpieczonych i spakowanych rzeczy. Paczka spędza w drodze nierzadko kilka dni, przechodząc z rąk do rąk np. w centrum dostaw. Nie możemy ryzykować tym, że wysyłany produkt uleganie choćby najmniejszemu uszkodzeniu. Taka sytuacja może spowodować nie tylko niezadowolenie klientów, ale także roszczenia dotyczące zwrotu poniesionych kosztów za zakup. Dobór właściwego opakowania w logistyce powinien skupiać się na:
  • ścisłym dopasowaniu wielkości opakowania do wysyłanej drobnicy;
  • zastosowaniu dobrej jakości wypełniaczy, które zapobiegną niekontrolowanemu przesuwaniu się produktów w paczce;
  • wykorzystaniu dodatkowych zabezpieczeń, np. folii bąbelkowej czy syntetycznych poduszek z powietrzem;
  • bardzo małe produkty, które nie są podatne na zniszczenia, można wysyłać w kopertach bąbelkowych.

Najistotniejsze funkcje opakowań w logistyce


Zarówno kupujący, jak i firma transportowa odbierająca towar mają osobiste wymagania dotyczące jakości otrzymywanego pakunku. Każdej stronie zależy, aby przewożony towar był maksymalnie zabezpieczony i nie generował ryzyka np. niekontrolowanego otwarcia się podczas przewozu. Wśród najważniejszych funkcji dotyczących logistycznych zastosowań opakowań wyróżnić należy:
  1. funkcję ochronną – o której wspomnieliśmy już wyżej, która polega na odpowiednim ochranianiu towaru w całym procesie logistycznym;
  2. funkcję transportową – paczka musi była łatwa w przewożeniu i układaniu, nie powinna mieć dziwnego kształtu, który ogranicza przestrzeń magazynową np. w samochodzie dostawczym firmy kurierskiej;
  3. funkcję manipulacyjną – paczka musi być łatwa w przenoszeniu zarówno ręcznie, jak i przy użyciu urządzeń wspomagających mały transport;
  4. funkcję informacyjną – paczka musi zostać odpowiednio oznakowana, tak aby można było łatwo zidentyfikować rodzaj zapakowanych przedmiotów. Jest to szczególnie ważne w przypadku przewożenia materiałów kruchych, takich jak szkło czy porcelana.

paczki-i-pracownik

Dodatkowe cechy opakowań wykorzystywanych w procesach logistycznych


Mniej istotną pod kątem logistycznym, ale wciąż bardzo ważną cechą opakowań jest ich wygląd. Aspekt wizualny ma bardzo duże znaczenie informacyjne i marketingowe. Paczka, może być bowiem wykorzystana jako swoisty nośnik informacji, który będzie budził jednoznacznie pozytywne skojarzenia z podmiotem wysyłającym. Zadbane i estetycznie wykonane opakowanie działa jak reklama, skutecznie oddziałując na konsumenta.

Odbiorca, który otrzyma starannie zapakowaną i dobrze chronioną paczkę, będzie bardziej skory do zrealizowania ponownego zakupu. Z drugiej zaś strony niechlujne przygotowanie przesyłki przynosi efekt odwrotny, zniechęcając potencjalnego klienta – mimo, że np. sam sprzedawany produkt jest wysokojakościowy.

Co ma wspólnego utylizacja opakowań z logistyką?

Bezpieczne pakowanie produktów w paczki nie jest procesem ostatecznym. W końcu pozostałości po opakowaniu, których jest całkiem sporo, będą musiały zostać zutylizowane. Także ten aspekt dotyczący doboru opakowań mieści się w zakresie działań logistycznych – mowa bowiem o logistyce odpadów. Opakowania, którymi dostarczane są półprodukty mogą zostać np. ponownie wykorzystane przez firmę, która wysyła wyprodukowany towar dalej. Recykling odpadów ma duże znaczenie w kontekście ochrony przyrody – pozwala znacznie zredukować ilość odpadów wytwarzanych przez przedsiębiorstwo.

logistyka-opakowan

Nie każde opakowanie da się jednak powtórnie wykorzystać, dlatego duża część z nich musi zostać zniszczona. To kolejny problem, który wiąże się z generowaniem nieczystości. Coraz częściej stosuje się jednak kartony i wypełniacze wyprodukowane z ekologicznych surowców, pochodzących np. z przetwórstwa. Stanowią one odpowiedź na dzisiejsze problemy ekologiczne i przyczyniają się do zmniejszonego zanieczyszczania środowiska. Z tego też względu paczki, kartony i koperty nie mogą być rozpatrywane jedynie pod kątem wybranej funkcji, np. informacyjnej czy marketingowej. Na problematykę opakowań w logistyce należy spojrzeć znacznie szerzej.

Z czego wytwarzane są opakowania stosowane w logistyce?


Najszerzej wykorzystywanym materiałem w doborze opakowań w logistyce jest karton. Znajduje on swoje zastosowanie w pakowaniu przesyłek, ale także służy do zbiorczego zabezpieczania ich podczas transportu. Wśród opakowań wykorzystywanych w logistyce wyróżnia się kartony:
  • sprzedażowe,
  • produktowe,
  • transportowe.

Karton ma zadowalające parametry wytrzymałościowe. Jest dobrym izolatorem, który chroni towar przed gwałtownymi zmianami temperatur. Dzięki swojej nieprzezroczystej strukturze zatrzymuje promienie słońca, pozostawiając przesyłany produkt "w cieniu". Tektura wykorzystywana do produkcji opakowań kartonowych jest biodegradowalna i przyjazna środowisku. Może być w pełni poddawana procesowi recyklingu jako odpad o charakterze makulatury. Takie samo zadanie spełnia papier bąbelkowy, który jest bardziej ekologicznym zamiennikiem folii.




Innymi opakowaniami stosowanymi w procesach logistycznych są m.in. koperty i opakowania foliowe. To jednak karton ma najlepsze cechy wytrzymałościowe. Nie jest jednak pozbawiony wad, ponieważ:
  • słabo znosi warunki wysokiej wilgotności,
  • szybko niszczy się na deszczu,
  • szybko płonie,
  • po zgnieceniu nie odzyskuje swoich parametrów technicznych,
  • jest podatny na aktywność gryzoni.
papier-nacinany-hexcel-pak

Papier Hexcel Pack to ekologiczna alternatywa dla foli bąbelkowej.

Papier nacinany Hexcel Pack 40cm/250m400,50
Do koszyka
Szybki podgląd
-11%BestsellerEko
Do koszyka
Szybki podgląd
Do koszyka
Szybki podgląd
Do koszyka
Szybki podgląd
Kraftowy papier nacinany - leżąca rolka

Nasza dzisiejszy propozycja to papier nacinany od VERTPACK. Jest lekki, prosty w użyciu i niezawodny. To najwyższa jakość, która otuli przedmioty w wysyłanych paczkach, najlepiej jak potrafi. Papier ten powstał z papieru kraft.

Papier nacinany 50cm/250m VERTPACK222,00
Do koszyka
Szybki podgląd
PremiumEko
Do koszyka
Szybki podgląd
-7%
Kraftowy papier nacinany rolka

Papier nacinany to propozycja idealna dla osób ceniących sobie ekologiczne rozwiązania. To nie tylko doskonała alternatywa dla folii bąbelkowej, ale również tani i lekki wypełniacz Twoich paczek. Nasz papier nacinany to jakość.

Papier nacinany 30cm/100m VERTPACK64,00
Do koszyka
Szybki podgląd
PremiumEko

Czym się różni opakowanie handlowe od opakowania zbiorczego?


Głównym wyróżnikiem opakowań handlowych jest produktowy charakter. Bardzo często takie opakowanie stanowi jedną z części składowych produktu. Co to oznacza w praktyce? Opakowaniem handlowym jest butelka, puszka czy kartonik. Z tego względu stanowi ono podstawowy nośnik informacji o produkcie, spełniając jednocześnie funkcję reklamową. Opakowanie handlowe izoluje i odgradza produkt właściwy od otoczenia. Do jego wykonania stosuje się możliwie jak najmniejszą ilość materiałów.

Opakowanie zbiorcze oraz transportowe to pojęcia odnoszące się do procesów stricte logistycznych. Służą one bowiem do pakowania określonej liczby towarów jednostkowych lub szeregu opakowań handlowych w celu ich transportowania. W przypadku opakowań transportowych mówimy raczej o paletach i dużych kontenerach, natomiast w kontekście opakowań zbiorczych – kartonach, pudłach i innych przedmiotach o średniej wielkości.

Jak optymalizować proces wykorzystania opakowań?


Na etapie doboru odpowiedniego opakowania do wykorzystania w logistyce należy na szereg kwestii związanych z kosztami. Optymalizacja ma na celu osiągnięcie jak najbardziej zadowalających efektów przy minimalizowaniu kosztów. Co ważne, tanie opakowanie nie jest zawsze strzałem w dziesiątkę – może się okazać, że koszty utylizacji kartonu słabej jakości będą zdecydowanie większe, niż naturalnej tektury. Optymalizacja może polegać także na wdrożeniu, na pełną skalę, wykorzystania opakowań zwrotnych.

port-logistyczny-z-kontenerami

Jeśli wymieniasz paczki między tymi samymi podmiotami, warto zastanowić się nad współpracą w tym zakresie – przyniesie to obopólne korzyści. Warto także poznać najbardziej ekonomiczne techniki pakowania paczek. Okazuje się, że nie trzeba poświęcić kilku metrów taśmy pakowej, aby odpowiednio zabezpieczyć pakunek. Dobór właściwego opakowania w logistyce jest ważny ze względów praktycznych i finansowych. Zmniejsza ryzyko zniszczenia pakunku oraz wpływa na polepszenie się wizerunku firmy. Klienci przyjaźniej podchodzą do podmiotów, które dbają o każdy detal swojej działalności.
kurierzy-laduja-paczki
Wyślij emailem

    Dodaj swój komentarz

    Zapisz się do naszego Newslettera

    Aby otrzymywać informacje o promocjach i nowościach w naszym sklepie