Edyta SiedleckiEdyta Siedleckisobota, 1 kwietnia 20233 minuty czytanialiczba wyświetleń: 12423
Ilość komentarzy: 0

Adresowanie listu poleconego - o czym warto wiedzieć?

List polecony można nadać jako priorytet lub list ekonomiczny. Dzięki temu, że każda przesyłka jest opatrzona indywidualnym numerem, możesz na bieżąco śledzić jej status w Internecie na stronie Poczty Polskiej. Zanim jednak wyślesz list polecony, sprawdź jak poprawnie zaadresować kopertę i potwierdzenie nadania. 


Czym jest list polecony?


List polecony to korespondencja, którą na poczcie musi pokwitować pracownik placówki. Z  kolei przy doręczeniu listu, to odbiorca potwierdza odbiór w obecności listonosza lub za okazaniem dowodu osobiście na poczcie.

Dzięki takiemu rozwiązaniu jest możliwe śledzenie przesyłki na każdym etapie jej transportu.  Jeżeli list zostanie zagubiony możliwe jest nawet uzyskanie odszkodowania. Administracyjnym dowodem wysłanie przesyłki poleconej jest potwierdzenie nadania, które może stanowić dowód w sądzie, jeśli zajdzie taka potrzeba.

W 2021 r. Poczta Polska znacząco uprościła proces wysyłania listów poleconych.  Aktualnie wystarczy:
  • przygotować list wkładając go do odpowiedniej koperty,
  • wypełnić potwierdzenie nadania,
  • uiścić należną opłatę,
  • przekazać list pracownikowi poczty w placówce stacjonarnej.

Czerwona skrzynka pocztowa
Zdjęcie autorstwa Nana Lapushkina z Pexels


Koperta na list polecony


Koperta na list polecony powinna być przede wszystkim dopasowana rozmiarem do gabarytów przesyłki oraz odporna na rozdarcie. Szczególną popularnością cieszą się:
  • koperty klasyczne DL idealne do wysyłki pojedynczego dokumentu w formacie A4,
  • koperty bąbelkowe zapewniające skuteczną ochronę przed zawilgoceniem,
  • koperty kartonowe chroniące zawartość przed pogięciem.
Koperty na listy polecone znajdziesz w ofercie sklepu internetowego NEOPAK. Jeśli cenisz wysoką jakość w atrakcyjnej cenie, sięgnij po:

Plik listów i okulary
Zdjęcie autorstwa Ylanite Koppens z Pexels
Koperty

Może Cię zainteresuje?

Produkty z kategorii: Koperty


Jak wypełnić potwierdzenie nadania?


Potwierdzenie nadania jest specjalnym drukiem dedykowanym do wysyłki listów poleconych. Aby poprawnie wypełnić taki druk należy przygotować adres imię i nazwisko nadawcy (ewentualnie nazwę firmy lub instytucji) i dokładny adres, a także te same odbiorcy. Jeśli nie wiesz, jak wygląda poprawnie wypełniony druk nadania listu poleconego, sprawdź poniższy wzór.

Druk nadania listu
Źródło: Poczta Polska


Adresowanie listu poleconego - krok po kroku

  • przygotuj głównie dane odbiorcy (imię i nazwisko oraz jego adres z kodem pocztowym) i napisz je w prawym dolnym rogu koperty na listy,
  • w lewym górnym rogu podaj swoje dane,
  • pobierz druk nadania na poczcie (w placówce stacjonarnej),
  • wypełnij druk nadania zgodnie z instrukcją z poprzedniego akapitu,
  • skorzystaj (opcjonalnie) z opcji za potwierdzeniem odbioru.
Jeśli nie wiesz, jak zaadresować list polecony lub masz jakiekolwiek wątpliwości, zapytaj pracownika poczty.

Wzór adresownaia listu


Jak zaadresować list polecony za potwierdzeniem odbioru?


Jeśli chcesz wysłać list polecony za potwierdzeniem odbioru, jako nadawca wpisujesz na specjalnym druku adres, na który będzie zwrócone potwierdzenie odbioru po przyjęciu przesyłki przez odbiorcę. Na odwrocie powinien się z kolei znaleźć adres, na który wysyłana jest przesyłka. Urzędnik pocztowy przyjmujący przesyłkę listową nakleja na nią dedykowany druk potwierdzenia.


List polecony a znaczek pocztowy


Od maja 2021 roku nie ma konieczności naklejania na list polecony znaczka pocztowego. Wystarczy wypełnić druczek listu poleconego, który należy uzupełnić danymi zarówno nadawcy, jak i odbiorcy i to wystarczy do nadania listu.

Dzięki tym zmianom obsługa klienta na poczcie jest szybsza, wysokość opłaty została standaryzowana, a sama wysyłka listów poleconych jest teraz znacznie prostsza. Aktualnie znaczków pocztowych na listach poleconych pojawia się nowa wersja nalepki „R”, na której widnieje odpowiednia cena.


Terminy doręczeń listów poleconych


List polecony można nadać dwoma trybami, w zależności od tego jak szybko list zostanie doręczony do adresata:
  • list polecony ekonomiczny – przewidywany termin realizacji usługi to trzy dni robocze,
  • list polecony priorytetowy (usługa dodatkowo płatna) – przewidywany termin dostarczenia listu to następny dzień roboczy po dniu nadania.
UWAGA: Termin realizacji usługi doręczenia listu poleconego nie jest gwarantowany. Warto zatem założyć jakiś margines oczekiwania,. W skrajnych przypadkach (np. okres okołoświąteczny) czas doręczenia listu poleconego może się przedłużyć nawet o kilku dni.  


Zły kod pocztowy w liście poleconym


Jeśli kod pocztowy na liście poleconym nie będzie właściwy, wówczas przesyłka prawdopodobnie zostanie zwrócona do nadawcy. 

Zanim to jednak nastąpi list zostanie dostarczony tam, gdzie wskazuje kod pocztowy. W dużych miastach, list polecony pomimo podania niewłaściwego kodu często dociera do adresata.  Znacznie większy problem stanowią małe miejscowości o tej samej, których w Polsce może istnieć nawet kilka. Jeśli pracownicy poczty nie są w stanie dostarczyć listu, wówczas następuje zwrot korespondencji do nadawcy. 


Jak zaadresować list polecony - podsumowanie


List polecony to dobry sposób, aby dostarczyć ważne dokumenty. Ważne jest jednak poprawne zaadresowanie koperty. Taki rodzaj przesyłki można wysłać również za granicę, ale czas oczekiwania jest wtedy odpowiednio dłuższy. 

Wiesz już jak zaadresować list polecony. Jeśli zatem uważasz ten poradnik za przydatny, podziel się nim ze znajomymi i odwiedź nasz blog w poszukiwaniu nowych treści. Zapraszamy!

Zdjęcie autorstwa Eva Bronzini z Pexels 
Biała koperta na czerwonym tle
Wyślij emailem

    Dodaj swój komentarz

    Zapisz się do naszego Newslettera

    Aby otrzymywać informacje o promocjach i nowościach w naszym sklepie