Bartosz TyrkaBartosz Tyrkaponiedziałek, 9 maja 20226 minut czytanialiczba wyświetleń: 6670
Artykuł oceniony na 5.00 / 5Ilość komentarzy: 0

Jak sprzedawać w sklepach online za granicę?

Wejście z towarem sprzedawanym przez Internet do innych krajów może być znakomitą szansą na rozwinięcie skrzydeł w branży e-commerce. Uwarunkowania pandemiczne i globalizacja rynków sprawiły, że nawet mały przedsiębiorca może z powodzeniem realizować sprzedaż online do innych krajów europejskich. W jaki sposób zorganizować swój biznes, aby odbiorcą naszych produktów mogłybyć także osoby, które nie zamieszkują Polski? Czy sprzedaż zagraniczna wymaga jakichś szczególnych kroków, czy też można zacząć to robić od zaraz? W poniższym artykule wyjaśniamy wszystkie kwestie związane z tym zagadanieniem.

Dlaczego warto zastanowić się nad rozszerzeniem swojej działalności o rynki zagraniczne?


Zgodnie z aktualnymi statystykami, co trzeci internauta w Unii Europejskiej dokonuje zakupów online korzystając ze sklepów zagranicznych. Oznacza to, że obywatele UE bardzo chętnie dokonują tego typu transakcji, a lokalizacja sklepu nie jest w tym kontekście wiodącym determinantem. Użytkownicy cenią sobie przede wszystkim jakość produktów, użyteczność strony internetowej i dobry kontakt z obsługą sklepu. To, w jakim kraju funkcjonuje sprzedawca, ma mniejsze znaczenie. W polskich sklepach internetowych najczęściej zakupów dokonują obywatele Wielkiej Brytanii, Niemiec i do niedawna Rosji. Rynek międzynarodowy jest nieporównywalnie większy, niż tylko lokalna sprzedaż krajowa. Wyjście ze sprzedażą poza Polskę może być strzałem w dziesiątkę, jeśli wiemy, w jaki sposób przekonać zagranicznych konsumentów do naszych towarów.

zakupy-w-sklepie-internetowym

Na co zwracają uwagę osoby, które kupują online w zagranicznych sklepach? Najważniejszymi aspektami, przekonującymi ich do dokonania transakcji, są:
  • darmowy transport i dostawa,
  • różnorodne formy płatności,
  • bezpieczeństwo transakcji,
  • ceny widoczne w lokalnej walucie,
  • niższe ceny, niż na rynku krajowym,
  • lokalne produkty, których nie da się kupić w kraju zamieszkiwania.
Biorąc pod uwagę te cechy przedstawione przez firmę PayPal, można wykreować pewną wizję potrzeb zagranicznego odbiorcy.

Kwestie prawne i podatkowe w sprzedaży zagranicznej

Listwa zaciskowa 6mmx297mm 60k. niebieska 10szt.

Listwa zaciskająca wykonana z PVC.

Listwa zaciskowa 6mmx297mm 60k. niebieska 10szt.16,00
Do koszyka
Szybki podgląd
Karton klapowy 255x170x350

Kartony klapowe z kratownicą przeznaczone są do magazynowania i transportowania płynów w szklanych butelkach, głównie alkoholu. Kratownica gwarantuje oddzielenie produktów między sobą i ochronę przed stłuczeniem.

Karton klapowy 255x170x350mm + kratownica BC6505,60
Do koszyka
Szybki podgląd
Przybornik na długopisy Ceppro Gloss różowy

Artykuły biurowe pomagają utrzymać porządek w biurze i tworzą pozytywną atmosferę w pracy.

Przybornik na długopisy Ceppro Gloss różowy10,00
Do koszyka
Szybki podgląd
-35%Wyprzedaż
Wstążka satynowa 38mm złota 32m WS8009

Wstążka do pakowania prezentów, dekorowania bukietów, tworzenia zaproszeń ślubnych.

Wstążka satynowa 38mm złota 32m WS800915,52
Do koszyka
Szybki podgląd
-3%
Listwa do bindowania 6mmx297mm 60k. czerwona 10szt

Listwa zaciskająca wykonana z PVC.

Listwa do bindowania 6mmx297mm 60k. czerwona 10szt16,00
Do koszyka
Szybki podgląd
Tablica suchościeralna

Flipchart z możliwością regulacji wysokości.

Tablica suchościeralna 70x100cm Q-Connect457,00
Do koszyka
Szybki podgląd

Pierwszym aspektem związanym z rozszerzeniem swojej działalności sprzedażowej na inne rynki jest dostosowanie jej pod kątem prawnym. Jeśli chcesz dystrybuować towary za granicę, musisz zadbać o dostosowanie kształtu prowadzenia firmy do uwarunkowań podatkowych. Biznes internetowy, który działa na rynku krajów UE, zwykle musi być zarejestrowany w ramach VAT-EU. Zgodnie z podstawowymi zasadami podatkowymi, VAT należy odprowadzić w kraju zamieszkiwanym przez konsumenta.

transakcje-zagraniczne-online

Szczegółowe wytyczne są różne, w zależności od m.in. wartości rocznego obrotu firmy czy formy prowadzenia działalności. Wszelkich istotnych informacji podatkowych i formalnych należy szukać na oficjalnych stronach rządowych gov.pl. Należy mieć na uwadze, że uwarunkowania prawne bardzo często się zmieniają i są dostosowywane do nowych zjawisk. Branża e-commerce jest z pewnością dziedziną nowatorską, w kontekście której należy oczekiwać kolejnych zmian prawnych i podatkowych.
  1. Zwróć uwagę na legalność sprzedaży danego towaru. To, co jest legalne w jednym państwie, w drugim może być zakazane.
  2. Zadbaj o wszelkie formalności prawno-skarbowe, takie jak deklaracje celne czy prawidłowe rozliczenie podatku za zagraniczną sprzedaż.
  3. Śledź aktualne zmiany w prawie i sprawdzaj na oficjalnych stronach rządowych wiadomości, które dotyczą sprzedaży towarów na rynki zagraniczne.

Jak zacząć działać na rynku międzynarodowej sprzedaży online?


Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na preferencje zakupowe mieszkańców danego kraju. Różne narody mają zmienne upodobania, które dotyczą także korzystania z różnych portali sprzedażowych w sieci. Warto podjąć się analizy, która dotyczy najpopularniejszych stron sprzedażowych w danym kraju. Dla Polski będzie to przykładowo Allegro, ale już za naszą zachodnią granicą zwykle korzysta się z funkcjonalności Amazon. Jeszcze w innych krajach popularnymi serwisami sprzedażowymi są lokalne firmy, takie jak np. czeska Heureka. Takie sprawdzenie pomoże nam w skupieniu się na najbardziej efektywnych kanałach sprzedaży online za granicę.

Musimy także zorientować się, które firmy kurierskie obsługują wysyłkę paczek, a także jaka forma płatności w danym kraju jest dominująca. Wejście z produktami w ramach e-commerce na rynek zagraniczny wymaga zatem całościowego podejścia: począwszy od zbadania rynku, aż po zwrócenie uwagi na szczegóły, takie jak popularność stron sprzedażowych. Skutecznym sposobem na uproszczenie procesu wysyłki jest skorzystanie z usług międzynarodowych przewoźników, którzy docierają do różnych krajów na świecie: np. UPS czy Fedex
karton klapowy M

Karton klapowy w rozmiarze przesyłki pocztowej biznesowej M. Popularne opakowanie do wysyłania przesyłek. Lekka, prosta konstrukcja, którą można szybko złożyć z pomocą taśmy klejącej. Wykonany z grubej, wytrzymałej tektury.

Karton pocztowy 350x300x200mm Biznesowa M2,50
Do koszyka
Szybki podgląd
Bestseller
Karton wykrojnikowy 300x200x200

Pudełka fasonowe sprawdzą się jako opakowania dla towarów mało- i średniogabarytowych. Polecane do wykorzystania w branży e-commerce. Ze względu na wysoką jakość wykonania mogą pełnić funkcję opakowań prezentowych.

Karton wykrojnikowy 300x200x200mm F215 Biały2,75
Do koszyka
Szybki podgląd
Bestseller
Do koszyka
Szybki podgląd
-3%
Do koszyka
Szybki podgląd
Do koszyka
Szybki podgląd
Karton wykrojnikowy 105x100x55

Pudełka fasonowe są powszechnie stosowane w sprzedaży wysyłkowej oraz jako estetyczne opakowania prezentowe. Ich niewielkie rozmiary pozwalają również na przechowywanie drobnych przedmiotów w warunkach domowych.

Karton Wykrojnikowy 105x100x55mm F4270,75
Do koszyka
Szybki podgląd
Bestseller
Karton wykrojnikowy 400x400x150

Lekkie pudełko stosowane do wysyłki produktów przez sklepy internetowe. Wykonane zostało z wytrzymałej, grubej, falistej tektury. Duże, pojemne opakowanie w typie wykrojnikowym, do samodzielnego złożenia.

Karton Wykrojnikowy 400x400x150mm F4275,30
Do koszyka
Szybki podgląd
Bestseller
karton w typie wykrojnikowym

Wytrzymały karton wykonany z tektury falistej, która zapewnia odpowiednią amortyzację przed naciskiem i uderzeniami podczas transportowania paczek. Lekkie, tanie opakowanie do wysyłki i magazynowania przedmiotów.

Karton wykrojnikowy 250x200x100mm F4261,40
Do koszyka
Szybki podgląd
Bestseller
Do koszyka
Szybki podgląd
Do koszyka
Szybki podgląd
Bestseller
Do koszyka
Szybki podgląd
Premium
Pudełko kartonowe do wysłania towarów

Kartonowe pudła są wykorzystywane w każdym sklepie online oraz hurtowni do wysyłania paczek. Łatwe w użytkowaniu i wytrzymałe pudełko kartonowe, wykonane z wysokogatunkowej i biodegradowalnej tektury.

Karton klapowy 200x200x80mm1,20
Do koszyka
Szybki podgląd
Bestseller
Do koszyka
Szybki podgląd
Do koszyka
Szybki podgląd
pudełko tekturowe do złożenia

Opakowanie dobrze ochrania produkty podczas ich magazynowania i transportowania. Popularny rodzaj opakowania w w magazynach do przechowywania towarów i przygotowywania ich do transportu. Lekkie i łatwe do złożenia pudełko.

Karton Wykrojnikowy 300x200x50mm F4261,00
Do koszyka
Szybki podgląd
Bestseller

Różne metody płatności w poszczególnych krajach


Zagraniczni klienci mają bardzo różne preferencje dotyczące płacenia za produkty nabywane drogą online. W naszym kraju największą popularnością cieszą się szybkie metody płatności, np. przy użyciu kodu BLIK czy szybkiego przelewu internetowego. Nie oznacza to jednak, że analogiczne preferencje będą dotyczyć także mieszkańców innych krajów, w tym także państw europejskich. Nie trzeba sięgać wzrokiem daleko: przykładowo w Holandii najchętniej wybieranym sposobem płatności jest iDeal, z kolei w Wielkiej Brytanii klienci bardzo chętnie płacą bezpośrednio swoją kartą płatniczą. Wchodząc na rynek zagraniczny należy pamiętać, aby dostosować możliwości płatności za produkty zgodnie z oczekiwaniami odbiorców.

platnosc-za-zakupy-online

Jeśli zaproponujemy zbyt ograniczoną lub zupełnie nietrafioną gamę sposobów płatności – klient może po prostu zrezygnować z zakupu i porzucić koszyk w sklepie online.
  1. Wdrażaj metody sprzedaży, które są znane odbiorcom w danym kraju.
  2. Sprzedawaj w lokalnej walucie, gdyż klienci niechętnie podchodzą do konieczności płacenia online w obcym pieniądzu.
  3. Zaproponuj wiele metod płatności, w tym także te, które są wiodące w kraju konsumenta.

Marketplace popularne na najczęściej obieranych kierunkach sprzedażowych


Sprzedaż online za granicą to niezwykle głęboki i różnorodny temat. Nie sposób bowiem przedstawić jednolitego remedium na wszystkie frapujące użytkownika kwestie. Wiemy już, że istotnym obowiązkiem sprzedającego jest dopilnowanie wszystkich kwestii formalnych, związanych z podatkami i przepisami prawnymi. Ważne, aby kupujący mógł finalizować transakcję przy użyciu dobrze znanej waluty, a także aby miał możliwość zapłacenia za przesyłkę swoim ulubionym sposobem. Jakie strony sprzedażowe są najchętniej odwiedzane przez internautów? Niemieckie portale sprzedażowe to m.in.: Amazon.de, Real.de, eBay.de. Z kolei w innych krajach można sprzedawać korzystając z:
  • Marktplaats.nl (Holandia),
  • eBay UK (Wielka Brytania),
  • Delcampe (Belgia)
  • MercadoLivre (Brazylia),
  • Vatera (Węgry),
  • Aukro (Ukraina),
  • Teszvesz (Węgry),
  • GittiGidyor (Turcja),
  • GumTree (Wielka Brytania).
Powyższa lista oczywiście nie jest zamknięta. W samych Czechach działa kilka najpopularniejszych serwisów sprzedażowych, m.in. sbazar.cz czy bazos.cz – w innych krajach (europejskich i pozaeuropejskich) jest podobnie. Rynek sprzedaży internetowej jest ogromny i ciągle się rozrasta.

Zagraniczna sprzedaż internetowa z wykorzystaniem własnej strony e-sklepu


Sprzedaż internetowa na rynkach zagranicznych może odbywać się poprzez funkcjonalności portali sprzedażowych. Nie jest to jednak jedyny sposób – część firm posiada bowiem własne strony internetowe, które mogą być użytecznym narzędziem w kontekście prowadzenia sprzedaży międzynarodowej. Internauci z różnych krajów chętnie dokonują transakcji na stronch sklepowych – warto jednak mieć na uwadze, że witryna musi być przystosowana do oczekiwań odbiorców. W kontekście dystrybucji zagranicznej warto zwrócić uwagę na to, aby:
  • strona sklepu internetowego posiadała wiele wersji językowych;
  • w razie problemów klient otrzymał fachową pomoc z naszej strony, np. w uniwersalnym języku angielskim;
  • witryna sprzedażowa była przejrzysta dla odwiedzającego – musi budzić ona zaufanie odbiorców, w końcu klienci będą do nieznanej strony podchodzić z początkową nieufnością;
  • nasi pracownicy byli przygotowani na skuteczną obsługę kontrahenta międzynarodowego;
  • nie rezygnować z działań marketingowych, które są niezbędne w celu zaistnienia na rynku międzynarodowym.
karton-z-butami-kupionymi-online

Własny sklep internetowy może zostać skonfigurowany razem z innymi zagranicznymi serwisami sprzedażowymi. Służą do tego m.in. specjalne systemy oprogramowania, które w sposób automatyczny migrują np. bazę produktów do konkretnych portali sprzedażowych. Przykładem takiego programu jest Apilo, czyli nowoczesny system do zarządzania sprzedażą online, w tym także międzynarodową. Innym oprogramowaniem ułatwiającym uruchomienie sprzedaży zagranicznej jest np. RedCart, IdoSell i wiele innych.

Zadbaj o odpowiednie pakowanie swoich produktów


Wysyłka zagraniczna wiąże się z tym, że nasze towary przebywają znacznie dłuższą drogę. Jest to nie tylko sporym wyzwaniem logistycznym, ale przede wszystkim wyzwaniem bezpieczeństwa. Sprzedawane towary muszą być odpowiednio zabezpieczone do transportu – tak, aby dotarły do miejsca docelowego w nienaruszonym stanie. E-sprzedaż zagraniczna wiąże się z wydłużeniem łańcucha dostaw – nasz towar trafi nie tylko do krajowej przeładowni, ale także do międzynarodowych hubów magazynowych.



Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że nieumiejętnie zabezpieczona paczka może zostać nam zwrócona przez przewoźnika – jeśli nie będzie wystarczająco wytrzymała. Skupiając się na prowadzeniu działalności sprzedażowej, nie możemy zapominać o tak podstawowych kwestiach.
  1. Stosuj wytrzymałe kartony, które będą odpowiednio zabezpieczone folią lub taśmą.
  2. Zadbaj o to, aby produkt znajdujący się we wnętrzu kartonu nie przesuwał się swobodnie – wykorzystaj wypełniacze.
  3. Twoja paczka spędzi w podróży nawet kilkadziesiąt godzin – to duże wyzwanie dla wytrzymałości pakunku, dlatego stosuj jedynie sprawdzone opakowania zadowalającej jakości.

Jak sprzedawać online za granicę? Podsumowanie


Polscy sprzedawcy coraz częściej decydują się na rozszerzenie zakresu swojej działalności także o zagraniczne rynki. Procesy globalizacyjne sprawiają, że dziś o takie działanie znacznie łatwiej, niż jeszcze kilka lat temu. Dla wielu przedsiębiorstw może być to znakomitą szansą na spotęgowanie swojego wolumenu sprzedaży.
zakupy-w-sklepie-internetowym
Wyślij emailem

    Dodaj swój komentarz

    Zapisz się do naszego Newslettera

    Aby otrzymywać informacje o promocjach i nowościach w naszym sklepie